webForumDet fria alternativet

CSS media print

11 svar · 1 297 visningar · startad av Biffen09

Biffen09Medlem sedan sep. 200922 inlägg

hur skriver jag Media Type för utskrift ?
skrivs allt man vill ändra var för sig? det vill säga bakgrund, textfärg osv?

det enda som händer när jag skriver så här (nedan) är att bakgrunden och färgen på tonplattan försvinner. Allt det andra är kvar
..vad gör jag för fel?

@media print {
p {background-color: white;
color: black;
padding: 0em;
border: none; }
}

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

@media print specificerar de regler som bara ska gälla utskrifter. Alla andra regler gäller fortfarande alla mediatyper. Vill du att vissa regler ska gälla specifikt för visning på skärm kan du på samma sätt ange @media screen.

Jag har provat att lägga till... men det fungerar fortfarande inte..
@media screen{
p {background-color: white;
color: black;
border: none;}
}

Alltså... Regler som inte står inom en media-block appliceras på alla mediatyper, och det som sätts inom ett media-block appliceras bara på den typen av media. T ex:

p {
  border: none;
}

@media screen{
  p {
    background-color: black;
    color: white;
  }
} 

@media print{
  p {
    background-color: white;
    color: green;
  }
}

Med denna kod kommer stycken få padding och border oavsett mediatyp. Det som visas skärm kommer få vit text på svart bakgrund, medan det som skrivs ut kommer få grön text på vit bakgrund.

Värt att notera är dock att åtminstone Firefox verkar vägra skriva ut med annat än vit bakgrund, gissningsvis för att spara på folks bläck.

okej, men det som är inskrivet i "media screen" borde väl synas när man väljer förhandsgranska såvida man inte gjort fel?
gör man en helt egen extern stilmall när man skriver i externa filer eller använder man den som tidigare använts?

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 246 inlägg

Har du en extern css-fil kan du ju behöva trycka Ctrl+F5 (eller hur det nu var man uppdaterar för att samtidigt ladda den senaste versionen) för att ändringar du gjort ska visa sig.

Biffen09, vad exakt menar du med förhandsgranska? Om du menar att förhandsgranska utskriften så är svaret givetvis nej, eftersom den funktionen försöker härma hur utskriften ska se ut och inte inkluderar regler för skärmvisning.

okej, jag trodde att det skulle synas när man förhandsgranskade sidan i webbläsaren under "utskriftsformat". Så det enda sättet att se det som är inskrivet i "media printen" fungerar är att skriva ut en test-sida?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Biffen09 skrev:

okej, men det som är inskrivet i "media screen" borde väl synas när man väljer förhandsgranska såvida man inte gjort fel?

Nej - inte om du menar förhandsgranska utskrift - då gäller "medialösa" stilar + media print

Biffen09 skrev:

Så det enda sättet att se det som är inskrivet i "media printen" fungerar är att skriva ut en test-sida?

nej - du kan använda förhandsgranska utskrift i din webbläsare :bire

Biffen - det låter som du blandar ihop screen och print. Det som står i ett screen-block appliceras vid normal skärmvisning. Det som står i ett print-block appliceras vid utskrift och förhandsgranskning av utskrift. (Vilket alltså inte längre är "normal skämvisning")

Regler som inte står i något block appliceras till båda vanlig skärmvisning och utskrift/förhandsgranskning.

Dessutom har du skrivit media printen i ditt inlägg. Du ska självklart inte ha något en på slutet av ordet.

Okej, tack för all hjälp. Jag har nu mekat i timtals och jag tror jag har fått till det nu. Det enda som krånglar just nu är att jag en rubrik inte syns vid utskrift. Som jag skrivit i en extern mall (print.css). Skriver man på något annat sätt?

.rubrik
{color:green;
font-family:"sans-seriff";
font-size:26em;}

}

sans-serif stavas med ett f, och ska inte ha fnuttar omkring sig. Men om rubriken inte skrivs ut överhuvudtaget så är det nog något annat som är fel.

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb