webForumDet fria alternativet

Sökmotor

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

7 svar · 974 visningar · startad av supermannen98

Medlem sedan dec. 200911 inlägg
Frågan#1

Hur gör jag om jag vill ha en sökmotor på min egen sidan? inte en sådan som google utan en sådan som söker på min egen sida bara HTML

sökte på google om en guide hittade dock ingen bara om hur man gör en "motor" som länkar till google och söker därifrån

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Bygger en själv.

En enkel sökmotor är ju inte överdrivet svårt att bygga... Eller, rättare sagt, en sökfunktion. Men vad är det för hemsida du har egentligen.

Jag skulle rekommendera en översyn av gränssnittet i stället. Har du 1.000 sidor eller färre är det ett bättre gränssnitt du behöver, inte en sökmotor.

Det är bara fågelskrämmor som som har webbsidor med text: "sök webbplatsen"

Fasen... hjälp mig då!!! om man kommer till en sida vet man oftast inte vad man söker efter. Typ om man vill se ett företags produkter. Visa produkterna i stället.

Det är skillnad på ett forum som detta. Man söker efter en viss kodsnutt till exempel. Exempel, hur använder jag dateadd nu igen? Man söker i ASP forumet och får relevanta träffar.

Varför vill du ha en sökfunktion på din sida? För att det är häftigt eller för att du på riktigt tycker att det blir oöverskådligt många dokument att hålla ordning på?

Ha i åtanke, Google gör det där rätt så bra...

redigera:
http://www.eurobusinessguide.net/

Här är ett exempel på en sjukt kass hemsida. Detta är företaget som skickar PDF-er till alla och vill att man ska vara med i deras register... i hela Europa. Dessutom skickar dom ut en cd-skiva....

Hur som helst. Sidan är bara en sökfunktion. Men om du vet vad det är du söker, varför ska du då besöka denna sidan!?

Du kan söka på till exempel "abb" och du får en massa företag som har kombinationen "abb" i företagsnamnet...

Skippa sökmotor och lägg fokus på gränssnitt i stället. Det är mycket mindre arbete för dig och mer givande för dina besökare.

okej men tyvär så måste jag ha med en sökfunktion :I
men om vi tar en google sök funktion istället eftersom min sida är inte så stor.

<HTML>
<HEAD>
<TITLE> Search </TITLE>
</HEAD>
<BODY BACKGROUND="search (2).jpg">
<CENTER>
<BR>
<BR>
<BR>
<FORM method=GET ACTION="http://www.google.com/search">
<INPUT NAME="query">
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Sök!">
</FORM>
</CENTER>
</BODY>
</HTML>

såhär långt kom jag själv de jag undrar är dock hur får jag google att poppa upp i ett eget fönster istället för den frame jag har den i? och man ska kunna söka från google från min sida sedan ska de poppa upp ett fönster med google och sök resultatet

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Huva, var har du lärt dig det där sättet att skriva html på?

I vilket fall som helst, vill minnas att sådana saker åstadkommer man genom att sätta ett lämplig target-attribut på form-taggen. Kolla google.

(Sedan rekommenderar jag dig att inte öppna ett nytt fönster, om det är något jag inte gillar så är det sidor som öppnar en massa nya fönster när inte jag vill det..)

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Var har du hittat koden du skrev ovan?

När man söker på Google, "sökruta html", hamnar deras egen tjänst på plats tre... dom skulle kanske fixa bättre resultat!? :-)

http://www.google.se/cse/
Hur som helst, denna länk är det.

Du kan inte göra så som du beskriver ovan. Även om du kopplar en hemmasnickrad variant till Google kommer Google att dels presentera resultat som för hela Internet, dels visa resultatet i en egen sida, som det fungerar idag.

För att komma runt detta, så resultatet presenteras på det viset du vill, kan du registrera dig på deras sida och få tillgång till en egen sökmotor för din webbplats.

Även om det är Google så uppför den sig som om du gjort den själv. Du kan själv bestämma var och hur resultatet ska visas. Det närmaste exempel jag kommer på just nu är Eniro... Men det finns säkert bättre exempel.

onkelborg skrev:

Huva, var har du lärt dig det där sättet att skriva html på?

skolan såklart håller på med ett webbprojekt just nu och detta är hur jag fått lära mig ;) target funktionen funkade utmärkt hade helt glömt bort den tackar

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Huva, säg till din lärare att lära sig HTML innan han lär ut det..

Medlem sedan okt. 2007446 inlägg

onkelborg skrev:

Huva, säg till din lärare att lära sig HTML innan han lär ut det..

jag tänkte precis säga att det verkar som att TS läser nån kurs i "webbutveckling" på gymnasiet. Det är bara att inse att det är den här nivån som utbildningarna ligger på i många fall, dvs frames, html som knappt är enligt 4.01 och en hel del övriga utdaterade tekniker.

att de stackars eleverna sedan får KRAV på att de skall ha med vissa saker för att få godkänt samt riskerar "minuspoäng" om de har med moderna saker som extern CSS-fil, Semantisk html osv x(

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)