Hej!
Jag håller på med en hemsida, och ska tillämpa Z-index. Men det går helt enkelt inte som jag har tänkt mig. Delen som jag vill ska flyttas tillbaka stannar på toppen... Jag har provat att sätta "z-index:-1;" Samt att sätta ett större värde på diven som ska ligga ovanför (samt tvärtom för att se så att jag inte fattat allt fel...)
Inte ens detta fungerar:
<html>
<head>
<style type="text/css">
#a{
height:200px;
width:200px;
background-color:#786283;
}
#b{
z-index:-1;
margin-top:-100px;
background-color:#345934;}
}
</style>
</head>
<body>
<div id="a">Detta är div A</div>
<div id="b">Detta är div B</div>
</body>
</html>
Här borde väll "div b" hamna bakom "div a" eller har jag förstått det fel?
kolasMedlem sedan mars 2001142 inlägg Jag tycker det är enklare att använda positiva z-värden men det du först behöver göra är att positionera dem.
t.ex
<html>
<head>
<style type="text/css">
#a{
z-index:2;
background-color:#786283;
top: 50px;
position:absolute;
left: 148px;
}
#b{
z-index:1;
background-color:#345934;
top: 121px;
position:absolute;
left: 39px;
}
}
</style>
</head>
<body>
<div id="a">Detta är div A</div>
<div id="b">Detta är div B</div>
</body>
</html>
joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg
Tibbelit skrev:
Jag håller på med en hemsida, och ska tillämpa Z-index. Men det går helt enkelt inte som jag har tänkt mig. Delen som jag vill ska flyttas tillbaka stannar på toppen... Jag har provat att sätta "z-index:-1;" Samt att sätta ett större värde på diven som ska ligga ovanför (samt tvärtom för att se så att jag inte fattat allt fel...)
Det är bara element med position satt som hanterar z-index, position relative, absolute, fixed skapar en "stacking context" vars nivå kan sättas med z-index. Nivån är jämfört med syskonelement i koden. (IE default är ej angivet z-index 0 isf auto.) Flera syskon med samma z-index ger högre placering för de senare i koden.
Använd "position: relative" om du bara ska sätta z-index (då ligger elementet kvar på sin fysiska plats och följer flödet, ändrad relativ position gäller bara "synbilden" av elementet).