webForumDet fria alternativet

Att få sin hemsida i dubbelspråk

4 svar · 685 visningar · startad av Boye

BoyeMedlem sedan nov. 200781 inlägg

Hej!

Jag har gjort en ganska stor hemsida som jag skulle vilja ha på engelska också (dvs att man ska kunna välja mellan engelska och svenska). Är enda sättet att ha den på engelska att göra en helt ny version, dvs ta den svenska versionen och översätta alla dess sidor manuelt och lägga upp alla dessa nya sidor? Eller finns det något sätt man kan göra det enklare och/eller mer "automatiskt"?

RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg

Det finns en uppsjö av olika översättningsprogram, men jag har tyvärr ingen erfarenhet av dem. Så det kanske blir att "rätta" orden när det är klart. Men då är det till stor del klart.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

vi hade förut som "dubbla" sidor i EzPublish, där fanns det finess som kopierade layouten från ett språk till ett annat. Men det var så bökigt så fort det skulle ändras, för man får ju ändå sitta och översätta. Så nu hade vi tänkt göra som på denna sida:
http://stockholm.se (tryck translate där)

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Det beror lite på syftet med hemsidan. Vem är målgruppen? Vill du säga samma sak på svenska som på engelska?

Det fungerar ju perfekt som med stockholms-sidan. Stockholm är ett starkt varumärke som inte står och faller med en hemsida...

Men för alla oss andra som arbetar med lite mindre starka varumärken är SEO en rätt viktigt detalj. SEO försvinner helt med en sån automatisk översättare.

Ur SEO är det bättre med olika domäner för olika språk. Sökorden ska vara olika på varje sida och representera innehållet på respektive sida.

BoyeMedlem sedan nov. 200781 inlägg

Hej igen!

SEO är inte så viktigt när det handlar om översättningen, men tack för infon preben.

Jag har valt att precis som stockholm-sidan använda google translate, men jag vill ha så att det är flaggor som man kan klicka på. Jag har stött på två problem med detta som jag inte kan lösa.

Här är hemsidan: http://www.arielfyra.se/

Som ni ser så ligger flaggorna där och jag har gjort dem till direktlänkar till översatta versioner gjorda av google translate.

Det första problemet med detta är att google översätter en gammal version av hemsidan, dvs den versionen av hemsidan som fanns när jag gjorde översättningen för att få länken. Detta ser ni genom att flaggorna inte längre finns kvar när ni tycker på en av flaggorna (gammal version alltså där jag inte hade lagt in flaggorna ännu).

Det andra problemet kan ni se om ni först klickar på den engelska flaggan, sedan "English Channel Islands - Ariel II 1981" och sedan "Home". Då får ni upp den nya versionen av hemsidan och översatt. Problemet är nu att om ni klickar på någon av flaggorna kommer det att bli error, för att google försöker översätta allt man klickar på, dvs har man det på engelska och klickar på en tyska flaggan så försöker google översätta den tyska versionen till engelska (vilket inte går).

Är det någon som vet hur man gör för att få mina flaggor att fungera ordentligt? :)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)