Låt säga att jag har en dynamisk ul-li-meny i två nivåer. Om jag klickar på en länk i första nivån så får länkens förälder (li-elementet) klassnamnet 'active'. Varpå jag med css då visar undermenyn som är gömd. Men om jag klickar i undermenyn visas inte den pga. klassen.
Hittade en grej som jobbade sig ned i nivåerna beroende på url: http://www.odi.ch/prog/css/nav/index.php
Det verkar funka.
Det skulle hur som helst vara kul och veta om det går utan ett script?
...
Det skulle hur som helst vara kul och veta om det går utan ett script?
Ja, men inte med en "Suckerfish-meny".
Det går alldeles utmärkt med en "Dropper" dropdownmeny. Du får läsa in dig på tekniken, kanske studera Stu Nichols exempel också.
Tekniken bygger på float-drop pga marginaländring av den hovrade länken så dess lista inte ryms och droppar ned. Listan är gömd utanför skärmen mha en stor negativ toppmarginal. Eftersom det är en länk som ändrar så funkar hover i gamla IE med, vilket det inte gör utan javascript med menyer av den typ du har nu.
Så om din aktivklass ger en länk i undermenyn ändrad bredd så droppar listan ned utan att behöva nåt mer och sidans länk kan markeras samtidigt.
(Att kalla klassen för aktuell sida "active" kan lätt förväxlas med IEs pseudoklass "active", hellre kalla den nåt annat, typ "current" eller "visas".)
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e