webForumDet fria alternativet

Hemsidan buggar i Internet Explorer

5 svar · 736 visningar · startad av Hansen88a

Hansen88aMedlem sedan aug. 200849 inlägg

Hej!

Kolla på: www.klippunik.se.

Hemsidan funkar kanon för mig i både internet explorer och firefox. Men för vissa så buggar det och hemsidan försvinner upp i vänster hörne. Man ser endast en liten del av hemsidans nedre höger hörne.

Alla som har fått buggen verkar ha en äldre internet explorer version. Hemsidan är väldigt simpel, uppbyggd på divar och css. Sidan är dessutom kodad fullt enligt W3C HTML 4.01 Transitional

Många av dom som skall besöka hemsidan är äldre och många gånger en äldre IE version, så måste verkligen lösa detta.

Finns det någon lösning?

MVH
Hansen

IMG_3646.jpg
rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

Hansen88a skrev:

Hej!

uppbyggd på divar och css. Sidan är dessutom kodad fullt enligt W3C HTML 4.01 Transitional

vad gör då denna i din kod ;)
<table width="740" cellspacing="0" cellpadding="0" id="maintable">

Dessutom har du ett par fel i din css
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css21&warning=0&uri=http%3A%2F%2Fwww.klippunik.se%2F
De flesta är rena slarvfel, tex att du har missat ett :
(sen undrar jag vad html-kommentaren som ligger runt allt i din css-fil gör där)

Din HTML/CSS är dessutom onödigt "komplex" för en så här pass enkel sida
det hade varit enklare om du klippt ner din bakgrundsbild till mindre bitar och lagt som bakgrunder i dina divs där det då behövs bilder
Det finns dessutom några småfel på startsidan ;)
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.klippunik.se%2F

min rekommendation är att du skippar alla position:absolute och Z-index, det är i 9 fall av 10 helt onödigt.

Äldre versioner av IE är ju kända för att rendera kasst så för att göra ditt liv aningen lättare så bör du acceptera att sidan ser knepig ut för dem som ännu inte kommit på hur man uppdaterar, den kommer dessutom se konstig ut ändå eftersom du använder transparenta png-filer, något som inte fungerar i IE förens IE7 (såvida man inte applicerar en fix för det)

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

rhdf skrev:

Äldre versioner av IE är ju kända för att rendera kasst så för att göra ditt liv aningen lättare så bör du acceptera att sidan ser knepig ut för dem som ännu inte kommit på hur man uppdaterar, den kommer dessutom se konstig ut ändå eftersom du använder transparenta png-filer, något som inte fungerar i IE förens IE7 (såvida man inte applicerar en fix för det)

Sitter med en urgammal IE 6:a men det beror inte på att jag inte kommit på hur man uppdaterar utan beror på det faktum att firman inte tillåter var och en att mecka med sånt själv. Javisst, det suger men så är det... :x
Hemsidan ser onekligen skum ut i denna relik till läsare.

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

m@gnus: jag glömde tyvärr nämna de som likt dig sitter låsta med IE6 på jobbet pga diverse knepiga orsaker.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Håller med "rhdf" i hans/hennes första inlägg. Plus att den som skapat sidan försökt jiddra med olika (alla lika krystade) sätt att få innehållet vertikalt centrerat genom bl.a.

#indexbody {
background-color: #dfbdbb;
position: fixed;
top: 50%;
margin-top: -270px;
left: 50%;
margin-left: -370px;

Det är tyvärr att be om problem i många webbläsare.

För att lösa detta måste du antingen tänka om och acceptera att innehållet inte kan centreras vertikalt, eller använda tabeller för layout, eller försöka med andra parametrar i stilmallen.

Eller så skapar man s.k. "conditional comments", dvs speciella stilar som bara gäller för vissa webbläsare.

Hansen88aMedlem sedan aug. 200849 inlägg

Ändrade från fixed till relative nu. Verkar fungera.

Kollade källkod på några andra sidor och hittade detta:

<!--[if IE 6]>
<style type="text/css" media="all">@import "/themes/nowtheme/fix-ie-6.css";</style>
<![endif]-->
<!--[if IE 7]>
<style type="text/css" media="all">@import "/themes/nowtheme/fix-ie-7.css";</style>
<![endif]-->

Kan detta vara något som hjälper mig?

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)