SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg Hej,
Har fått frågan om jag kan fixa problemet https://www.ilcut.com har i IE7. Men går lite bet. Koden validerar. Verkar inte vara ett hasLayout-problem (min-height:1px sabbar den däremot i andra webbläsare.), men kan väl inte utesluta det helt och hållet.
Menyn hamnar alltså ovanför språkvalen i IE7, och gör det mesta i navigationsväg otillgängligt.
Tips eller förslag på eventuell lösning är uppskattat!
joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg Kollade sidan i IE7 med FF som referens hur det ska se ut.
Problemet är inte hasLayout utan collapsing margins för goda webbläsare och "fixarna" mha marginaler.
IE skiljer pga blocken har hasLayout (vilket de ska ha här) och då inte följer standard varken i kontakt med floats eller för marginaler, dvs att omsluta floats "som ligger i vägen" eller att vertikala marginaler som förlänger varandra kollapsar med förälder- eller syskonelement.
IE6 anpassar höjden på #subbar till innehållet så enklast här är att ge den höjden för alla.
IE6 behöver en pngfix eller alternativa bilder, en fix som brukar fungerar bra är Twinhelix pngfix.
Eftersom resten verkar fungera föreslår jag bara några ändringar i css som utgår från oförändrad html kod. :)
#topbar {
/* margin-top: -20px) * ta bort */
height: 140px; /* var 165px */
width: 100%;
}
#subbar {
width: 1000px;
margin: 0 auto; /* (bottom var -100px) */
top: 0px;
height: 59px; /* (40px) */
position: relative;
}