webForumDet fria alternativet

HTML problem

4 svar · 421 visningar · startad av Kooffe

KooffeMedlem sedan nov. 20093 inlägg

Hej,

jag har just nu en hemsida med mellan 50-100 olika sidor där jag har lagt in meny, innehåll, rubbet i samma fil. Nu är det så att jag lägger till sidor lite då och då och har ingen lust att ändra till ex menyn i varje fil varje gång. Har kikat på Include och det verkar bra men har ingen lust att ändra till .shtml eller php då länkar till sidan ligger ute på andra sidor och då blir det ju 404. Men det kanske finns någon bra lösning som automatiskt länkar om?

Vad tycker ni jag bör göra?

Är tacksam för alla svar!

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

visserligen är det ju trevligt att andras länkar till din sida fungerar, men låt det inte vara ett hinder för DIG att förbättra din sida ;)
jag antar att de flesta länkar till din index-sida dvs enbart http://www.domän.xx
för de länkarna så spelar det ju ingen roll vad indexsidan har för filändelse

för länkar som går till en undersida så är det smart att behålla den gamla statiska html-sidan MEN ta bort allt innehåll och endast göra en "301-redirect" till din nya sida
på såvis så kommer både länken att funka SAMT att google kommer fatta att sidan är "flyttad"

Sant. Har du några idéer hur jag ska bygga min sida?

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

antingen bygger du en sida som hämtar in allt innehåll beroende på vad som skickas i en querystring tex index.php?page=start
eller det "omvända"
där du lägger sidans "topp" och "botten" i egna filer och inkluderar dessa överst och underst i alla dina sidor

Alternativ 3 är att kolla på asp.net och masterpages

Körde på SSI, funkar bra. Nu till 301 redirect. Har kikat lite på det men får inte det att fungera.

Hittade denna

RedirectMatch 301 (.*)\.html$ http://www.exampel.se$1.php

Går den att göra om så att den länkar html till shtml?

Om det inte går, hur gör jag och vart ska jag lägga htacces filen?

Edit: Fick det att funka, tack för hjälpen.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.63c412f3
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)