Jag har tagit över ansvaret för en sida som är uppbyggd i frontpage. Jag hittar inte var jag gör om "skalet" eller vad man ska kalla det. Sidan är uppbyggde med tre ramar, en övre och två under som ligger bredvid varandra. Jag skulle vilja ha en ram i botten som de övriga ramarna ligger på. Var kan man skapa fler ramar i Front Page??
Frontpage, ramar?
7 svar · 580 visningar · startad av stressedout
du behöver ju inte fortsätta med Frontpage om du inte vill...
du behöver ju inte fortsätta med Frontpage om du inte vill...
Nä det behöver jag ju inte men jag är inte särskilt kunnig på något annat och jag tycker det är rätt enkelt att testa sig fram här.
Jag hamnade på detta forum via en googlesökning, kanske inte är rätt ställe att fråga nybörjarfrågor.
utan att ha rört frontpage någonsin skulle jag gissa på att det _borde_ gå att öppna upp tex index.xxx eller default.xxx i layoutläget och på nåt finurligt sätt lägga in en ram till
alternativet är att du läser på om hur framesets fungerar och knackar in nödvändig kod manuellt, dvs du gör det som frontpage ändå kommer göra åt dig nämligen skapa HTML-kod :)
någon som kan det här med frames får gärna fylla i hur man gör detta eftersom jag förträngt all kunskap om detta otyg
Offtopic:
Så vad använder de flesta aktiva på detta forum när de bygger webbsidor?
Jag har inte lust att sätta mig på högskolebänken för att lära mig något just nu men det kanske kan finnas annat sätt att utveckla webbsidebyggandet.
jag använder/använde Editplus2
För layout: Dreamweaver+Fireworks (av gammal ful ovana)
observera att jag då endast använder DWs kodläge, inget "drag'n'drop"-ande i layoutläge mao
Serversidekod mm: Visual Studio
Småfix: notepad
man behöver inga högskolepoäng alls för att bli en hyfsad webbutvecklare
man behöver "bara" sätta sig in i grunderna , vilket med fördel görs genom att surfa runt på nätet och kolla på tex w3schools mfl
Offtopic:
Så vad använder de flesta aktiva på detta forum när de bygger webbsidor?Jag har inte lust att sätta mig på högskolebänken för att lära mig något just nu men det kanske kan finnas annat sätt att utveckla webbsidebyggandet.
Jag tror de flesta här använder någon form av texteditor eller IDE. Gamla Frontpage är en wysiwyg editor som inte är bra på att hantera html och css kod eller att följa standard för webbsidor.
Jag skulle varmt rekommendera KompoZer som wysiwyg editor istället för Frontpage. Den är speciellt gjort för den som inte kan koda själv men låter dig justera koden om du vill. Den använder Firefox webbmotor som visar sidan enligt standard, vilket Frontpage inte alltid gör.
Jag tror KompoZer kan ge dig bättre kontroll och framför allt bättre kod som du kan lära dig mer av. Bra kod är viktigt om du behöver hjälp att rätta till saker som du inte är helt nöjd med. Den är dessutom fri.