tstarMedlem sedan okt. 20094 inlägg Nu är det säkert jätte enkel fråga men jag har kört fast har gjort en sida mha div-taggar för layout och uppbyggnad och helt utan frames där bla har en meny
och när man ska klicka på typ tex artikel ska den öppnas i samma sida dvs den vita boxen fast med innehållet från artikel.html
Så därför har jag kört fast har provat med target="_self" för varje länk men funkar heller inte..
tacksam för hjälp
http://img171.imageshack.us/img171/5964/skal.gif
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Target är till för frames, så kör du utan frames kan du inte använda det.
Har du något serverskriptspråk som php eller asp så kan du lägga allt utom innehållet i en separat fil och så inkludera det innehåll som önskas.
Eller så kan du använda javaskript för att byta ut innehållet när man klickar på länkar (så kallat AJAX).
tstarMedlem sedan okt. 20094 inlägg
tydal skrev:
Target är till för frames, så kör du utan frames kan du inte använda det.
Har du något serverskriptspråk som php eller asp så kan du lägga allt utom innehållet i en separat fil och så inkludera det innehåll som önskas.
Eller så kan du använda javaskript för att byta ut innehållet när man klickar på länkar (så kallat AJAX).
Misstänkte också med target, nej har ingen av ovanstående men meningen här att man ska göra det med css och lite html så ska det funka..
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg För att få en framesliknande lösning måste du använda Javaskript.
Med bara html och css hade jag lagt css-koden i en separat fil och så skapat liknande htmlfiler som länkar in css-filen med <link href="cssfil.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
tydal skrev:
För att få en framesliknande lösning måste du använda Javaskript.
Med bara html och css hade jag lagt css-koden i en separat fil och så skapat liknande htmlfiler som länkar in css-filen med <link href="cssfil.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
Tack jag lyckades lösa det.
Har dock en annan fråga:
om man har en hover och vill bara att den ska påverka tex en meny som jag har gjort och inte resten av andra länkar på sidan som finns på sida finns det ett smart sätt och göra det på har nämligen gjort så här:
div.img a:hover {border: 5px solid #cc99cc; color: black}
Det beror lite på, har du en enda sådan länk på sidan, och det kommer aldrig, aldrig vara fler sådana utan just en, så kan du sätta ett id på den. (<kaka id="hej" />) I din css kan du sedan skriva css just för det id:t:
#hej
{
color: brown;
}
Tänk på att id är just id som i identifikation. Det får med andra ord bara finnas ett enda id med det värdet, annars faller idén med att man ska kunna identifiera ett objekt med ett id.
Om det däremot är så att du kan komma ha fler av den här saken så är class annars ett bra tips. (<kaka class="klass1 klass2" />) Som du ser går det även att kombinera flera olika klasser samtidigt, och klassnamnen får förekomma hur många gånger som helst i din html-kod. CSS:en:
.klass1
{
color: red;
}
onkelborg skrev:
Det beror lite på, har du en enda sådan länk på sidan, och det kommer aldrig, aldrig vara fler sådana utan just en, så kan du sätta ett id på den. (<kaka id="hej" />) I din css kan du sedan skriva css just för det id:t:
#hej
{
color: brown;
}
Tänk på att id är just id som i identifikation. Det får med andra ord bara finnas ett enda id med det värdet, annars faller idén med att man ska kunna identifiera ett objekt med ett id.
Om det däremot är så att du kan komma ha fler av den här saken så är class annars ett bra tips. (<kaka class="klass1 klass2" />) Som du ser går det även att kombinera flera olika klasser samtidigt, och klassnamnen får förekomma hur många gånger som helst i din html-kod. CSS:en:
.klass1
{
color: red;
}
Tackar så mycket för förklaringen har nu fått rätt på den också