InferisMedlem sedan sep. 2000669 inlägg
Hej!
Försöker åstadkomma något liknande som på bilden jag skickar med.
Tanken är att den gula diven ska innehålla små diver. När man klickar på de små diverna så ska de öppnas och förbli öppna tills man stänger dem igen.
Varje lite div (de röda och blåa) ska ha en liten ikon/bild på sig.
Ungefär som chatten på Facebook.
Går det att göra med enbart css? Vilket sätt är lättast?
TibbelitMedlem sedan mars 200989 inlägg
Jag hade löst det via javaScript. Det finns ju ett :active läge i css som eventuellt kan utnyttjas (men jag vet inte riktigt hur det fungerar då jag inte använt det).
Har hittat flera olika script på nätet.
Men jag vill att det ska bli en popup som går uppåt.
Gärna animerat. Och blinkar om det är en varning.
joserMedlem sedan mars 2002634 inlägg
Inferis skrev:
...
Går det att göra med enbart css? Vilket sätt är lättast?
Det går att göra med enbart avancerad CSS, om du accepterar att bara en popup är aktiv åt gången. Vill du kunna ha fler än en uppe samtidigt är javascript det enda möjliga.
Lättast är det du behärskar bäst. ;)
Javascript är ju helt ok. Är det någon som vill hjälpa mig att komma igång lite? Det ska ju helst vara animerat och grannt när man öppnar divarna.
Det är fler och fler som surfar med javascript av. Om funktionen är väsentlig för din sida kanske du ska välja ett annat sätt att visa dem på, kanske allra enklast är en dropdownliknande meny som öppnar dina boxar uppåt istället. Animering och annat kan du sedan lägga till med javascript.
StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004752 inlägg
joser, kan du visa statistik som stärker ditt uttalande?
Javascript bör användas för att öka användarens upplevelse av sidan. Det SKA ALDRIG vara nödvändigt för sidans funktion att användaren har stöd för javascript.
Så chatten på Facebook fungerar inte om man stänger av javascript? Då är det nog inte många som surfar utan javascript.
Men vilken lösning är bäst för min del då? Kolla bilden högst upp.
StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004752 inlägg
Chatten (och resten av facebook) fungerar iallafall inte LIKA utan javascript. Jag skulle tro att allting fungerar, men att upplevelsen blir mer eller mindre olidlig
StefanBergfeldt skrev:
joser, kan du visa statistik som stärker ditt uttalande?
...
De sista åren tycker jag visar en ökande andel som surfar med javascript av. Det statistik man har för sin egen sajt kan ju variera, men allmänt tror jag TheCounter.com har en tillförlitligare statistik än t.ex W3scools.com.
Surfar med javascript av enligt TheCounter: Mars 2007 - 4%, Mars 2008 - 5%, Mars 2009 - 6%.