HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg Jag e allt lite ledsen nu. :( <-- jag
Varför? Kolla
Nu e jag lite osäker på om det e min css som e elak eller om det är så att NSs stöd för XML suger saftigt. Hur som helt så ser min css fil ut så här..
tillverkare {
display: block;
font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 11px;
color: #000000;
font-weight: bold;
line-height: 20px;
margin-top: 10px;
margin-right: 20%;
margin-left: 20%;
}
modell {
background-color: #CCCCCC;
}
artikel {
}
info {
text-align : justify;
}
pris {
font-weight: bold;
}
Om någon kan komma med en lösning så blir jag väldigt glad. :)
------------------
Är det en fysisk liknelser eller är du bara ett stort bakverk?
webcam?
[Redigerat av Hallgren den 27 jan 2002]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
NSs stöd för XML suger saftigt
Visst är det så. Vilken version testar du med?
Ok, nu såg jag det. ;)
Återkommer!
Mvh,
[Redigerat av @nders den 27 jan 2002]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Återkommer nu efter att ha installerat Mozilla och kikat på din xml-grej.
Konstaterar liksom tidigare, xml i browsern suger ganska kraftigt om inte användaren kör Internet Explorer.
Det känns inte som att det skulle vara något fel på din css.
Kan du inte köra serverside transformering och skicka HTML till läsaren istället?
Mvh,
HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg
Kan du inte köra serverside transformering och skicka HTML till läsaren istället?
Kan jag säkert men ööh..mm...hur?
Tänk, för en vecka sedan började jag kolla på XML och ville testa med något enkelt. Nu så har jag med hjälp av SPiN och jarvklo fått med DTD (som jag inte hade tänk att kolla på fören långt in i framtiden) och NU kommer serverside transformering in i bilden. :e
------------------
webcam?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vi flyttar tillbaka oss till xml-forumet, där du läser SPiNs inlägg igen: http://cgi.webforum.nu/wf/Forum10/HTML/000095.html#3
Bygg på den tråden eller skapa nytt i det forumet. :)
Mvh,
HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg Will do... :)
------------------
webcam?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Konstaterar liksom tidigare, xml i browsern suger ganska kraftigt om inte användaren kör Internet Explorer.
Njae - IMHO är det tvärtom ;) Netscape6 ligger *mycket* närmare CSS2-standarden än MSIE i vissa delar!!
Problemet som jag ser det är att IE har en massa buggigheter för sig som inte stämmer överens med CSS-standard (som t.ex. hur den räknar ut width, marginaler och paddings tillsammans - se t.ex. http://bluerobot.com/web/layouts/view_css.asp?layout=layout1 eller http://glish.com/css/hacks.asp ), och vänjer man sig att koda enligt dessa buggigheter blir det fel i webbläsare som strikt följer CSS-standarden!!!
Netscape6, Opera6 och MSIE har alla olika CSS-buggar, vilket gör att de omväxlande beter sig som en designers våta drömmar och omväxlande suger beroende på vad man vill göra!
Fenomenet ställs ännu mer på sin spets när man kopplar CSS till XML-filer, eftersom man då måste bygga upp *allt* utseende från scratch (inga html-utseenden i botten)
Ännu mer om detta finns bland artiklarna på http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/
------------------
Have fun
;)
[Redigerat av jarvklo den 28 jan 2002]
[Redigerat av jarvklo den 28 jan 2002]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg jarvklo, tack för information och länkar.
Jag tror vi kan konstatera att de flesta webbläsare suger på ett eller annat sätt.
Jag ska ta till mig det du skrivit och läsa på lite mer. :)
Tyvärr sitter man fast lite i IE-tänket när man började fibbla med såna här grejer när inte NS6/Moz hade kommit. Dessutom vill jag minnas att de första betorna av NS6 inte hade något xml-stöd alls, men jag kan mycket väl ha fel.
Som sagt, tack för informationen! :)
Mvh,
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Dessutom vill jag minnas att de första betorna av NS6 inte hade något xml-stöd alls, men jag kan mycket väl ha fel.
Du har helt rätt. Och mer stöd och buggfixar kommer hela tiden i alla de tre "stora" "brusarna". (NS, IE och Opera ;)
Det vi pratar om här är väl egentligen den gamla visan om igen i form av ett ett nytt "browser-elände", dvs att man i vissa fall måste skriva olika kod för olika browsers - till och med för olika versioner av browsers, fast nu är det XML, XHTML, CSS och XSLT man brottas med i stället för <noframes>, tomma tabellceller och icke-standardiserade marginalattribut på <body> ;)
------------------
Have fun
;)