webForumDet fria alternativet

CSS/ Stilmall

3 svar · 524 visningar · startad av Biffen09

Biffen09Medlem sedan sep. 200922 inlägg

Hej
Jag fattar inte riktigt hur man skriver i en extern stilmall, jag förstår koderna och så men kan man spalta in alla koder i en enda stillmall?

behöver de vara i någon särskild ordning..tex bildformateringar först
och sen boxar osv...
hur hamnar de på rätt plats?

/förvirrad nybörjare

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Du kan ha alla i samma css.
Ingen speciell ordning utan du kan blanda hur du vill.

Eftersom du är nybörjare så kan jag försöka förklara lite i alla fall.

I exemplet har vi två objekt som ska stylas, tborder och tcat.
Måsvingarna { } anger början och slut på koden för objektet.

.tborder
{
	background: #c2c287;
	color: #000000;
}

.tcat
{
	background: #C2C287 url(../../images/webforum/gradients/gradient_tcat.gif) repeat-x top left;
	color: #003333;
	font: bold 10pt verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif;
}

Snodde lite css från wF för exemplet ;)

Biffen09Medlem sedan sep. 200922 inlägg

okej tackar för tipset, jag meckar vidare :)

jasifilMedlem sedan okt. 200932 inlägg

Biffen09 skrev:

behöver de vara i någon särskild ordning..tex bildformateringar först
och sen boxar osv...
hur hamnar de på rätt plats?

Vad gäller ordningen i CSS-mallen så är det väl egentligen bara hur länkarna ska bete sig som ska anges i en viss ordning. Detta är ordningen som gäller enligt standarden.

a:link { color: #000000; }
a:visited { color: #666666; }
a:hover { color: #000000; }
a:active { color: #000000; }

Sedan hur man får allt på rätt plats så gäller generellt top-bottom i html-dokumentet d.v.s. de olika objekten kommer i den ordning du placerar dem i html-dokumentet. Denna placering kan sedan styras med hjälp av CSS. Enklast (såvitt jag känner till) är att omsluta varje enskilt objekt (meny, sidfot, sidhuvud, bild etc) med div-taggar som du anger klasser eller id till. Dessa kan sedan styras via CSS.
Ex, html:

<div class="meny">

</div>

Allt som du placerar mellan starttaggen och sluttaggen ligger alltså inom klassen meny som du kan styra ifrån den externa stilmallen. Likadant gör du med alla andra delar på sidan. Du kan således styra ex. border, margin, padding, color, placering på sidan osv i en viss box med hjälp av stilmallen. Om du i exemplet meny ovan t.ex. vill ha både en bild och text och bilden ska ligga till vänster om texten eller tvärtom så skapar du nya div-taggar runt bildobjektet resp. textstycket. Då kan du enkelt styra placeringen av dessa objekt via din stilmall.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)