webForumDet fria alternativet

Tabell borders, igen...

3 svar · 225 visningar · startad av Riri

RiriMedlem sedan dec. 2000189 inlägg

Hej,

Jag har en tabell som jag rundar av i hörnen med hjalp av små rundade hörnbilder som ligger i vart av de fyra hörnen. På tabellen har jag satt 0 på såval CellSpace, CellPad och Border for att bilden skall flyta in val med de övriga tabellcellerna. Nu vill jag dock att tabellen skall ha border 1 i ytterkant pa alla vertikala celler, men denna border hamnar likson 1 pixel utanfor bilderna! Antar att det beror pa att bilderna ligger i celler med 0 i border, men sa maste det val vara eller? Hjalp!!! Hoppas att nagot förstar...

Richard

------------------
DÖDEN ÄR LIVET - FAST TVÄRTOM
richard.hallgren@home.se

MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg

Du har inte möjlighet att lägga upp sidan någonstans. Det går lättare att förstå problemet om man får se ett exempel.

------------------
Fiskesällskapet Salamander

SicoMedlem sedan maj 20001 980 inlägg

Använd bilder istället för border. Har du bilder i hörnena e detta den lättaste vägen.

------------------
Regler är till för att ändras, inte för att följas!
I wouldn't if I couldn't

higaMedlem sedan aug. 2000356 inlägg

Annars om du vill ligga steget före så kan du ju använda CSS3 propertien border-radius
T ex
table { border: 8px groove #B70004; border-radius: 15px; -moz-border-radius: 15px }

-moz-border-radius är en Mozilla extension som motsvarar border-radius
Har dock inte testat om senaste Mozilla hajar om man bara skriver border-radius, men använd -moz-border-radius tillsammans med border-radius för kompatibilitetens skull.
Kör dock själv fortfarande med bakgrundsbilder länkade via CSS på min hemsida, men har experimenterat en hel del med border-radius, sparar bandbredd + att det pushar på clienter att anpassa sig till nya bra standarder.

Mvh Lukas AKA Higa

------------------
Mozilla - för oss som surfar med stil
http://higa.dns2go.com

Genererad på 372 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb