MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg När jag validerar min sajt https://www.ayianapa.nu så klagar W3C över:
Character Encoding Override in effect!
The detected character encoding "iso-8859-1" has been suppressed and "iso-8859-15" used instead.
och
The character encoding specified in the HTTP header (iso-8859-1) is different from the value in the <meta> element (iso-8859-15). I will use the value from the HTTP header (iso-8859-15) for this validation.
Jag vill använda iso-8859-15 eftersom det klarar fler tecken. Men jag förstår inte vad W3C vill att jag ska göra?
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Servern skickar iso-8859-1 i HTTP-headern vilket skriver över värdet i meta-taggen.
Varför använder du inte utf8 om du vill använda fler tecken? :)
MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Oj, vilken fil / inställning på servern gör det månne? (ligger på min egen server) Tror inte jag kan byta till UTF-8 så lätt då den är byggd i det gamla hederliga iso-8859-1 med alla goa skräptecken osv. :)
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Som jag kommer ihåg det är 8859-15 bakåtkompatibel med 8859-1 med undantag för ett par få, inte så värst vanliga tecken. Skillnadena som jag kommer ihåg dem är att 8859-15 har stöd för euro-symbolen och några inte alls så vanligt förekommande finska tecken har bytt plats, ersatts eller tagits bort (jag kommer inte ihåg alla detaljer). Det är allt jag kommer ihåg så vill du vara på den säkra sidan föreslår jag att du söker mer info på egen hand, väntar tills nån annan svarar eller att jag vaknat till liv imorrn. ;)
Hur man ändrar teckenuppsättning beror på vilken server man använder. För Apache kan man ändra i filen .htaccess, w3 förklarar lite snabbt.
För IIS får man nog lägga in ett ISAPI-filter.
Uppdatering:
Wikipedia säger:
Changes from ISO-8859-1
Position 0xA4 0xA6 0xA8 0xB4 0xB8 0xBC 0xBD 0xBE
8859-1 ¤ ¦ ¨ ´ ¸ ¼ ½ ¾
8859-15 € Š š Ž ž Œ œ Ÿ
Ska man konvertera är det lika bra att använda unicode när man ändå håller på. Det finns egentligen inga anledningar till att inte använda unicode idag.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Förlåt att jag lägger mig i (jag kanske är ute och cyklar helt):
Men är det inte så att filen sparats ner i "iso-8859-1" men har "iso-8859-15" i meta-taggen? Dvs att det (för mänskliga ögat) osynliga attributet "iso-8859-1" läses av servern men eftersom "iso-8859-15" är definerat i sidans meta-tagg, så gäller det. Servern talar bara om att den fått dubbla budskap, men att det är det du skrivit i head (dvs ditt önskade "iso-8859-15") som gäller.
F.ö. tycker jag också att du självklart ska använda utf-8.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Matsakii skrev:
Oj, vilken fil / inställning på servern gör det månne? (ligger på min egen server) :)
Du använder ju php för att bygga upp webbplatsen, och eftersom du gör det kan du påverka standardkodningen i den php.ini som används av systemet.
Prova alltså att ändra raden
default_charset = "iso-8859-1"
i din php.ini till den teckenkodning du vill ha som default.
Var php.ini ligger, och vilken av dem (om det finns flera) som används, beror på hur du konfigurerat din server... ;)
... och hursomhelst är det - som sagt - ett mindre problem i praktiken eftersom metataggen ändå ger den effekt du vill ha ;)
MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Tack, hittade den och ändrade till iso-8859-15 och det funkade. Inga errors från W3C. Såg även att "Compress output with zlib?" var avslagen så jag slog på den :)
Men kan jag ändra till UTF-8 utan att ändra alla iso-8859-1 åäö tecken?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Matsakii skrev:
Men kan jag ändra till UTF-8 utan att ändra alla iso-8859-1 åäö tecken?
Nej tyvärr.
ÅÄÖ och åäö representeras av olika koder (bytesekvenser) i de två, så du behöver konvertera teckenvärdena också.
... men har du inte tillgång till en konverterande editor, kan du kanske ha nytta av de inbyggda teckenkonverteringsfunktionerna i PHP - se t.ex. http://stackoverflow.com/questions/374425/convert-utf8-characters-to-iso-88591-and-back-in-php - och trixa till det ändå.
Lycka till :bire
MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Jodå jag har en texeditor iof som jag kan batch ändra i. Kan ju försöka och pilla lite och se hur det går.
Nu har jag bara TVÅ errors kvar på W3C och dom hör ju egentligen inte hemma i den här tråden (JavaCsipt). Men jag kör ändå, jag är ju så nära nu :)
1.
delimiter """ invalid: only S separators and TAGC allowed here
…t/javascript' src='" + ox_u + "'></scr"+"ipt>");
2.
end tag for element "SCR" which is not open
…t/javascript' src='" + ox_u + "'></scr"+"ipt>");
Men när jag kollar så ser nr.2 stängd ut?
<script type='text/javascript'><!--//<![CDATA[
var ox_u = 'http://www.ayianapa.nu/openx/www/delivery/al.php?campaignid=8&target=\_blank&cb=INSERT_RANDOM_NUMBER_HERE&layerstyle=simple&align=center&valign=middle&padding=0&closetime=13&padding=0&shifth=-132&shiftv=100&closebutton=t&backcolor=FF7000&bordercolor=000000';
if (document.context) ox_u += '&context=' + escape(document.context);
document.write("<scr"+"ipt type='text/javascript' src='" + ox_u + "'></scr"+"ipt>");
//]]>--></script>
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Ändra "</scr"+"ipt>" till "<\/script>".