Hej!
Jag satt så här i semestertider och tittade på denna resesida:
http://www.dn.se/resor/frankrike/m/guide-till-frankrike
En bra bit ner finns avsnittet "Mer från denna sektion" som visar de 10 senaste artiklarna. Under det finns knappen "Visa fler" som visar ytterligare 10 artiklar.
Men om jag efter att ha klickat på knappen "Visa fler" och sedan väljer view source så kan jag i html:en inte hitta artiklarna 11-20 som browsern visar. Märkligt? Hur fungerar det?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Gissar på javascript/ajax för att hämta resten och visa det i stället för knappen.
Jo, men borde det ändå inte synas i view source?
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg Nej, eftersom det laddas in dynamiskt EFTER sidan har renderats till dig. Tror däremot att Firebug (plugin till Firefox) kan visa det, så testa det.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg I Firefox kan du markera texten och ta View Selection Source i kontextmenyn.
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Eller installera FireBug för att kunna se hur DOMen serut
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
invecklaren skrev:
Jo, men borde det ändå inte synas i view source?
Nej, om du tittar så finns där en knapp som refererar till en fil, det ligger ett javascrip som körs när du klickar på "knappen" och ersätter knappen med den hämtade filen och visar resultatet.
Men du ser inte det fördiga resultatet om du tar den vanliga "view source" utan du måste ha ett tillägg som kan visa det dynamsikt skapade sourcen "dom trädet".
Ex. webdeveloper plugin'et har ett val "view rendered source" som visar det.