Jag försöker få till em snygg scrollbar baserad på #336699 men får inte till det! Nån som har ett förslag?
------------------
Aleborg Solutions
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS
16 svar · 384 visningar · startad av aleborg
Jag försöker få till em snygg scrollbar baserad på #336699 men får inte till det! Nån som har ett förslag?
------------------
Aleborg Solutions
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
Haha, sjukt att ha ett speciellt program enbart för att skapa en CSS snutt.
Extra sjukt eftersom att den funktionen bara stöds av en webbläsare och dessutom suger sort!
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp3d/
Det var mest en färgkombination jag ville ha, men har löst det nu!
Erik, jag har faktiskt slutat att göra sidor än för nått annat än IE.
Om man kollar statisyik så står IE för den allra stösta procenten av användare, och den delen bara växer. Personligen tycker jag Netscape suger f****!!!
Övriga webbläsare är inte heller nått som växer betydligt, dom flesta använder IE, om inte annat så har dom flesta den installerad.
Som designer så kan man göra mycket mer om man bara inriktar sig på IE!
------------------
Aleborg Solutions
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
Borde få nobelpris för det talet :e
------------------
Aleborg Solutions
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
Shit, lägg för allt i världen inte in bilder på sidan, kom ihåg att det finns vissa som fortfarande använder Lynx. :OO
Så var vi igång igen. Alltid samma tjat.
Hur man kodar sidan beror ju på vilken publik man har.
Vill man bara ha IE besökare så är det inte förbjudet att skriva "kass" kod.
Men det går att göra snygga sidor som funkar i alla webbläsare. ;)
------------------
/Tor
www.tor.nu
Vad jag menar är att IE har många tillägg(utöver standarden) som inte funkar i andra webbläsare, som dessutom kan göra en sida mycket, mycket roligare!
Lite statistik från en av mina webbplatser(Data-Doktorn.nu):
Webbläsare/Antal förfrågningar
MSIE 119253
Netscape (compatible) 14678
Opera 957
Netscape 1944
------------------
Aleborg Solutions
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
Göra-om-min-rullist-till-rena-rama-julpyntet-funktionen suger i vilket fall som helst. Tack och lov har W3c en vattentät lösning.
Och föressten, vilka "roliga funktioner" i IE är det du syftar på?
<Marquee>? Oj, den var ju lika rolig som <blink> ;)
r: Säg inget till min svensklärare :r
------------------
Det är inte jag som är ful, det är skönhetsidealet det är fel på.
[Redigerat av erre den 23 jan 2002]
Som jag trodde, aleborg har inga vettiga argument att försvara sin åsikt med.
------------------
Det är inte jag som är ful, det är skönhetsidealet det är fel på.
Såg inte ens att du hade skrivit nått, har inte kollat tråden på ett tag, mycket att göra nu!
Till att börja med, att färga scrollbarer är ett underbart tillägg som borde införas i standarden! Speciellt när man använder den underbara funktionen IFRAME som Netscape aldrig har hört talas om...
Det finns ett gäng prylar utöver det som Netscape inte stödjer, laddade hem NS6.2 idag för skoj skull. Och upptäckte att dom har lagt till stöd för <input type="image">, nått som inte fanns i versionen innan 6!
Men jag tycker fortfarande att NS suger. Slött o jävligt...
Gå till en DHTML sida med många nerladdningsbara script så upptäcker du att på många script står det "IE5+ only" och ett halvår senare efter att skaparen slitit som ett djur så står det "IE5+ and NOW ALSO NS6".
Det är enkelt att arbeta med lösningar för IE, det går fort! Visst som hobby makare kanske man har tid till att sitta 20 timmar extra, men vi som jobbar med det dagligen försöker spara all tid vi kan!
------------------
Aleborg Solutions
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
Ska tillägga att, om kunden kräver att det ska funka i NS, så visst gör vi det, men det är extra arbete(=pengar)!
------------------
Aleborg Solutions
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
Till att börja med, att färga scrollbarer är ett underbart tillägg som borde införas i standarden!
Jaha? Det är fult och jobbigt (min åsikt)...
Att inte koda för alla webbläsare är som att, ehm, bara kunna pissa!
(Vadå dålig liknelse, men ändå ;) )
Använder själv främst IE, för att resten av famlijen inte vill byta standardwebbis till Mozilla, som jag tycker är snabbare (bla då det inte är lika mycket funktioner för "skit" inbyggt! ;) )...
Det är enkelt att arbeta med lösningar för IE, det går fort! Visst som hobby makare kanske man har tid till att sitta 20 timmar extra, men vi som jobbar med det dagligen försöker spara all tid vi kan!
Lakej! :p §e
Ingen som reflekterat över varför Frontpagesidor ofta suger i andra webbläsare än IE...? Stavas Microsoft...
Hmm, kanske inte blev så bra argument här, men jag tror att jag fick fram vad jag tyckte iaf ;)
------------------
Hamster!
Det löjliga är att det faktiskt går *snabbare* att utveckla en sida om man använder sig av W3C-godkända element. Vidrigheter som document.all är långt ifrån standardiserade, medans document.getElementById() stödjs av alla läsare som är värda att användas. Ja, även IE.
Skriver man korrekt kod från början, utan att använda browser-specifika element, kan man göra en sida som direkt fungerar i alla moderna browsers. Vilka anledningar finns det att *inte* följa vedertagna standarder eller att vägra avsluta <table>s och liknande?
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!