webForumDet fria alternativet

Hur länkar jag submit-knappen till en emailadress?

HTML & CSS

9 svar · 808 visningar · startad av jonestar

Medlem sedan mars 200725 inlägg
Frågan#1

Nu kommer jag med änne en nybörjarfråga :r. Jag har försökt google och sökt på forumet för att slippa besvära er, men kan inte hitta hjälp nånstans.

Jag har gjort ett enkelt formulär i dreamweaver som avslutas med en "submit-knapp". När besökaren klickar på denna så vill jag att informationen i formuläret ska skickas till min emailadress, men jag förstår inte hur jag skapar den länken i dreamweaver?!

Nån som vet?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Du måste ha någon form av serverskript till det. Enklast är om du har php, för då finns den inbyggda funktionen mail(). I asp, som jag dock inte har använt på tio år, har det i alla fall inte tidigare funnits någon sådan funktion, men det kanske har tillkommit i ASP.NET.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

tydal skrev:

Du måste ha någon form av serverskript till det.

Måste, måste man inte, men man bör. Man kan ju sätta action till en e-post-adress, men då utesluter man en ganska stor användargrupp. (De som inte har e-post-adresser konfigurerade med e-postprogram, som folk som bara använder webmail)

Tack för svaren. Ja, jag försökte att sätta dit action, men precis som nitro nämnde så blir det rätt opraktiskt då e-postprogrammet öppnas när man ska skicka sitt meddelande.

Hur gör man för att skapa ett serverskript till det? finns det nån mall som man kan klistra in?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Som sagt, har du php använder du den färdiga funktionen mail(). Har du ASP.NET så vet inte jag, men på Google borde det ju finnas något färdigt.

hur vet jag om jag har php?
vad ska jag skriva för sökord om jag ska googla på det?

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

php mail()

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Tips:
Kolla in http://wufoo.com
Det är busenkelt att skapa den typen av e-postformulär du beskriver (inklusive själva sändmomentet och inklusive uppföljingar via rapporter) med den tjänsten (även gratisalternativet) ;)

tack för tipset jarvklo :) ska testa den.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

jonestar skrev:

Nu kommer jag med änne en nybörjarfråga :r. Jag har försökt google och sökt på forumet för att slippa besvära er, men kan inte hitta hjälp nånstans.

Jag har gjort ett enkelt formulär i dreamweaver som avslutas med en "submit-knapp". När besökaren klickar på denna så vill jag att informationen i formuläret ska skickas till min emailadress, men jag förstår inte hur jag skapar den länken i dreamweaver?!

Nån som vet?

En del webhotell hjälper till med sånt här. Kan ha både färdiga formulär (där du mer eller mindre bara lyfter in koden i din sida) eller kompetent hjälp i supporten.

Har du frågat ditt hotell?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)