webForumDet fria alternativet

Frames och "undersidor" - problem vid sökning på google

7 svar · 775 visningar · startad av frime

frimeMedlem sedan juli 20094 inlägg

Jag har gjort en webbsida som innehåller en frame där webbsidans olika sidor öppnas upp i. När man söker på google och får fram någon av dessa sidor vill jag att de alltid ska öppnas upp i framen. Men nu kommer man ju direkt till de olika sidorna...

Jag vet att det bästa är att undvika frames så långt det går... men om jag nu vill ha en frame på sidan... finns det någon lösning?

Eller kan man lösa det på så sätt att man alltid dirigeras om till startsidan när man försöker öppna dessa sidor?

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004752 inlägg

javascript...
http://www.jokes2000.com/html/escapeframes/
Fast tvärt om...

aha okej! Har testat lite fram och tillbaka med det där scriptet... men får det inte att fungera... Hur ska jag skriva för att det ska bli "tvärtom" ?

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg
prebenMedlem sedan mars 2009461 inlägg

Om du nu absolut vill ha frames finns det något som kallas IFRAMES, vilket gör att du kan "bädda in" en sida inne i en annan och dessutom få scroll på den inbäddade sidan, i fall det skulle behövas.

Ett annat alternativ är att ha någon form av javascript som automatiskt "ramar in" din sida om den skulle vara "o-ramad" när man kommer från sökmotorn på det viset du beskriver ovan.

Det beror lite på vad det är för sida och målgrupp. Jag har använt iFrames på en sida till en kund inom svensk och internationell industri. Målgruppen kör Windows med Explorer och dom få som eventuellt inte gör det skiter jag i... Dom är mycket lätträknade!

Det är just en IFRAME jag använder... men det spelar ju ingen roll om man vid sökning på google kommer direkt till en av de sidorna som egentligen ska öppnas upp i iframen...

Men det fungerade med ett javascript så problemet är löst :)

nilleonlineMedlem sedan sep. 2006130 inlägg

Varför använder du frames da? Det går att göra samma sak med css, kolla länken: http://www.456bereastreet.com/lab/cssframes/

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb