<link href="stil.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
<!--[if IE]>
<link href="stil_ie.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
<![endif]-->
Eftersom det är bara IE som har [if] tolken.
2 svar · 559 visningar · startad av J07
Har testat att lägga detta i head:
<!--[if IE]>
<![endif]-->
<![if !IE]>
<![endif]>
Detta bör fungera enligt mig men i ett ASP.NET projekt säger projektet att det inte är tillåtet i IE 6 men det borde väl fungera även där?
finns det andra sätt?
<!--[if IE]>
<![endif]-->
Eftersom det är bara IE som har [if] tolken.
<!--[if IE]> <link href="stil_ie.css" type="text/css" rel="stylesheet" /> <![endif]--> <![if !IE]> <link href="stil.css" type="text/css" rel="stylesheet" /> <![endif]>Detta bör fungera enligt mig men i ett ASP.NET projekt säger projektet att det inte är tillåtet i IE 6 men det borde väl fungera även där?
Hmm..
Det borde, som sagt, fungera även i IE6 eftersom villkorliga kommentarer infördes i IE5.
... och den sista "villkorssatsen" funkar faktiskt som den står ;) eftersom IE förstår även den andra uppsättningen "villkorstaggar" (trots att de har en annan syntax än de första).
"Övriga webbläsare" tolkar helt enkelt den första stilmallslänken som bortkommenterad (syntaxen är gjord sådan), samtidigt som den andra "exponeras" för läsning tack vare sin "avvikande" syntax (dvs tack vare att "de övrigas" felhantering ignorerat den för dem "okända" andra uppsättningen villkorstaggar)...
Däremot skulle jag nog vilja rekommendera dig att försöka köra med en variant av metoden som voigtann tipsade om ifall du är i det läget att du kan skriva om din CSS - eftersom det i regel blir mindre jobb att först "göra rätt" mot FireFox, IE8 (i standards mode) m.fl och sedan lägga på undantag för IE7, och kanske i värsta fall även för IE6 typ såhär:
<!--[if lte IE 7]>
<link href="stilkompletteringar_ie7.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
<![endif]-->
<!--[if lte IE 6]>
<link href="stilkompletteringar_ie6.css" type="text/css" rel="stylesheet" />
<![endif]-->
Du kommer *långt* med den principen (iallafall gör jag det :) ) - och den funkar utmärkt i ASP.NET-projekt också ;)