webForumDet fria alternativet

fel med div-boxar

10 svar · 590 visningar · startad av Emil W

Emil WMedlem sedan mars 2009512 inlägg

Jag får inte till det med div boxar jag har försökt och försökt

för jag vill ha div boxar brevid varandra.

här är koden jag har försökt med.

.blogglista{background:#CCCC99; border:1px solid #000000; height:180px; width:172px; margin-top:0; margin-left:300; font-weight:bold; float:left; position:relative; padding:90;}

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm....

1. Hur ser övrig CSS ut (containern, boxarna som ger kalendern och sökningen m.m.)
  2. Hur ser HTML-koden ut (i vilken ordning ligger divvarna du använder runt kalender, sökning, logglista m.m.)
  3. vilken <!DOCTYPE kör du med?
  4. Validerar din HTML-kod?
  5. Validerar din övriga CSS-kod (den du visar upp är inte helt juste till att börja med ;) )

Kort sagt - mer info behövs - utifrån det du visar upp kan vi nog i princip bara spekulera i att du kanske har en container som är såpass smal att kalendern + blogglistans summa av bredd,margin och padding inte får plats - vlket gör att blogglistan "rasar ner" under kalendern (den är ju en float) ;)

Det och kombinationen att du inte angett enheter "px" på margins,paddings i din CSS, vilket kan göra resultatet oberäkneligt mellan olika webbläsare ;)

Men mer info som sagt så löser vi detta! :bire

Är det viktigt med <!DOCTYPE

Här kommer min html kod

<html>
<head>
<title>|||----Emils blogg----|||</title>
<link href="mallblogg.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>
<body>
<div class="topp"><center><h3>Välkommen till Emils blogg</h3></center></div>
<div class="kalenderruta">
<center>
<b>Kalender</b>
<table border="0" cellpadding="3" align="center">
<tr><th align="center">M</th><th align="center">T</th><th align="center">O</th><th align="center">T</th><th align="center">F</th><th align="center">L</th><th align="center">S</th></tr>
<tr><td align="center">1</td><td align="center">2</td><td align="center">3</td><td align="center">4</td><td align="center">5</td><td align="center">6</td><td align="center">7</td></tr>
<tr><td align="center">8</td><td align="center">9</td><td align="center">10</td><td align="center">11</td><td align="center">12</td><td align="center">13</td><td align="center">14</td></tr>
<tr><td align="center">15</td><td align="center">16</td><td align="center">17</td><td align="center">18</td><td align="center">19</td><td align="center">20</td><td align="center">21</td></tr>
<tr><td align="center">22</td><td align="center">23</td><td align="center">24</td><td align="center">25</td><td align="center">26</td><td align="center">27</td><td align="center">28</td></tr>
<tr><td align="center">29</td><td align="center">30</td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center"></td><td align="center"></td></tr>
</table>
</center>
</div>
<div class="sokruta"><center>Sök i bloggen
<form method="get" action="">
<input type="text" name="sokbloggen" size="15"> <input type="submit" value="Sök">
</form>
</center>
</div>
<div class="blogglista">
Provar
</div>
</body>
</html>

Här är css-koden

body{
margin:0px;
}
.topp{background:#CCCC99; border:0px solid #000000; height:40px;}
.kalenderruta{background:#CCCC99; border:1px solid #000000; height:180px; width:172px; margin-top:20px; font-weight:bold;}
.blogglista{background:#CCCC99; border:1px solid #000000; height:180px; width:900px; margin-top:0px; margin-left:400px; font-weight:bold;  float:left; position:relative; padding:90px;}
.sokruta{background:#CCCC99; border:1px solid #000000; height:90px; width:172px; margin-top:20px; font-weight:bold;}

Emil W skrev:

Är det viktigt med <!DOCTYPE

ja.

Väljer du fel ser du till att besökarens webbläsare börjar emulera "uråldrigt felbeteende" (även kallat "ställer in sig för rendering i Quirks mode") och det ger bara trubbel iom att t.ex. beräkningarna av bredder av div-block sker lite olika i olika webbläsare då.

Det är lika illa att utelämna den! (vilket gör att de flesta moderna webbläsare får för sig att använda uråldrigt felbeteende istället för modern fungerande standard ;)

Se t.ex. http://jarvklo.se/arkivet/2005/11/vadan-av-att-valja-fel-doctype.html

Jag har provat med DOCTYPE men det blir inte rätt ändå

Emil W skrev:

Här kommer min html kod
[...]

Hmm...

Den där har jag råkat ut för också nån gång (det är inte <DOCTYPE som spökar värst i det här fallet) :)
Du har råkat blanda ihop två olika layoutmetoder lite bara.

Testa det här:

1. Slå ihop kalenderruta och sokruta till en div (du kan lägga en ny div (med rätt bredd) runt bägge och kalla den t.ex. sidspalt)
  2. Flytta sedan float: left från .bloggruta till den nya hopslagna divven och ta bort position:relative från .bloggruta.

Men du så här

<div class="sokruta">
</div>
</div>

alternativ två

lägga in både kalendern och
sökrutan här
</div>

Emil W skrev:

Men du så här

<div class="sokruta">
</div>
</div>

alternativ två

lägga in både kalendern och
sökrutan här
</div>

Bägge kan funka med lite mekande - men jag menade alernativ 2 men med namnet "sidspalt" - det känns "renare" för mig.

<div class="sidspalt">
  <div class="kalenderruta">...</div>
  <div class="sokruta">...</div>
</div>
<div class="blogglista">Provar</div>

Huvudsaken är att du lägger en float-left-div med fast bredd först i koden, och därefter en "vanlig" div (icke-float) med en margin-left som är "större" än bredden på float-divven. (det såg ut i din kod som att det var den du höll på att komma fram till ;) )

Tack jarvklo för hjälpen allt löste sig nu

Kalas :birp

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)