webForumDet fria alternativet

Doctype - vilken?

6 svar · 644 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg

Hej!

Dreamweaver är snäll och låter mig välja vilken doctype jag vill använda.
Men i ärlighetens namn känner jag mig flera åt tillbaka just i den här punkten och jag inser inte om någon av dem är bättre, eller om det snarare är att man väljer det som passar en bäst.

Se gärna bifogad bild.

Document Type.png
colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

Hej,

Det har skrivits spaltmeter om doctypes här på wF, du bör få väldigt goda rsultat vid en sökning. ;)

Henri Sivonen har en bra genomgång också:
http://hsivonen.iki.fi/doctype/

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004752 inlägg

Det viktiga är inte VILKEN du väljer utan ATT du väljer, och sen håller dig till validerad kod.

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Man försöker nog använda en så färsk DTD som möjligt om man inte råkar ha gamla javascripter, css eller annat som slutar funka då.

Alltså xhtml 1.0 strict eller xhtml 1.1

Den stora skillnaden html-xhtml är väl att du inte får ha några versaler i källkoden och att alla taggar måste vara stängda (i xhtml alltså), dvs även taggar som normalt inte stängs som t.ex. <br> ska ha en "stängande" dash så här: <br />

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

StefanBergfeldt skrev:

Det viktiga är inte VILKEN du väljer utan ATT du väljer, och sen håller dig till validerad kod.

Nja...

Om man väljer

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

så renderas sidan i quirks mode i webbläsare, vilket kan vara bra att undvika.

haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg

Colione: du har förstås rätt att det har skrivits om doctype, men jag känner att jag får mer konkret information här :)
Och stort tack för din länk.

Stefan: det var ett bra svar. Så om jag har förstått dig rätt så ska man använda doctype för att man på så vis anger vilken "mall" man har valt att jobba med? Alltså att den validerad kod som gäller för en viss doctype kanske inte gäller för en annan?

Danne: Hmm, det här med javascript som slutar o fungera låter inte bra. Slutar de fungera helt eller får man nån slags indikation så man åtminstone kan åtgärda det.
När det gäller CSS så antar jag att man kan identifiera felet eftersom det är visuellt och att man då kan ta reda på hur man löser problemet.
Kan du ge exempel på "gammal" CSS så jag förstår ditt exempel bättre?
Stängande taggar stötte jag på i Dreamweaver. Sedan dess fick jag vanan att skriva stängda taggar utan att veta att det hade att göra med ett doctype. Troligen hade jag ställt in på xhtml utan att veta vad jag gjorde och att DW gjorde jobbet åt mig.
Vad kan bli fel egentligen om den inte är stängd? Då är det kanske webbläsaren som antar att den är stängd och försöker rendera sidan korrekt?

Hur som helst tror jag att jag kommer att köra med en så färsk DTD som möjligt och att jag validerar sidorna på någon validator. Och att jag lär mig den vägen vad jag gjorde fel och hur det egentligen ska vara.

Simon: Quirks säger du? Ditt svar förstod jag inte ens :)
Utveckla gärna ditt svar om du har tid ..

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

haider skrev:

Simon: Quirks säger du? Ditt svar förstod jag inte ens :)
Utveckla gärna ditt svar om du har tid ..

Det står förklarat i länken som colione postade.

I quirks mode imiterar webbläsaren beteendet av gamla webbläsare som IE5.

Genererad på 355 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb