webForumDet fria alternativet

Media-print

2 svar · 396 visningar · startad av Isza-96

Isza-96Medlem sedan apr. 200924 inlägg

Jag håller på att göra om en befintlig hemsida med hjälp av en extern css-mall. Jag får inte peta i XHTML-koden överhuvudtaget och det har hittills gått bra. Nu ska jag även göra sidan utskriftsvänlig och jag väljer att göra det med hjälp av "@media print {" osv.

Vad jag förstått går jag in och ändrar t ex textstorleken från px till pt, tar bort onödiga bilder etc. Så långt känns det som att jag är med. Men när jag nu har börjat skriva in dessa @media print { så ändras utseendet på hemsidan, vilket ju inte alls är meningen.

Spelar det stor roll var jag lägger @media print { ? Jag har lagt dem efter resp div i css-mallen för att göra det enkelt och överskådligt men det kanske är helt fel?

Jag har tyvärr ingen länk då sidan inte är uppladdad än men någon av er kanske förstår hur jag menar ändå?

Jag blir jätteglad för lite tips och råd, är för övrigt klar med sidan!

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Med dina exempel kan man inte se vad du gjort. Du visar ju bara:
@ media print {

Vad du gjort efter det ser man ju inte.

Du ska helst lägga in en länk till en särskild print-stilmall i head och de specifika formateringarna i den stilmallen:

http://www.w3.org/TR/CSS2/media.html

Isza-96Medlem sedan apr. 200924 inlägg

Tack för snabbt svar! Jag är helt ny här och även på det här med XHTML och CSS så jag var lite snabb när jag skickade iväg min fråga utan att visa kodningen. :-)

Det löste sig ändå, jag följde rådet att lägga media print längst ner i mallen och det funkade jättebra!

Vänliga hälsningar
isa

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)