SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Då jag har en hel del "olika" texter på min sida,
som ser ut på olika sätt, har jag valt att numrera mina h-taggar ända till H9...
Detta funkar utmärkt.
TILLS Internet Explorer inte förstår dom.
Jag vet inget annat sätt som jag kan bygga om mina H-taggar på,
så att alla får plats på 1-5 ( eller hur många nu Iexplore förstår ).
Finns det en lösning på detta, eller hur ska jag lösa detta?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
h1-h6 ingår i den (X)HTML som är "officiell" just nu, och siffrorna är tänkta att motsvara undernivåer...
Om rubrikerna har olika betydelser, borde du nog fundera på att skapa klasser med namn som har med betydelserna att göra (semantiska namn) och sedan "rangera om" ditt innehåll lite.
Du kan t.ex. antingen bestämma dig för en bra nivå på H och köra med
<h2 class="nyheter">...</h2>
(typ) (CSS. h2.nyheter {...} )eller bestämma dig för att dela in sidan i olika delar och "återanvända" rubriknivåer inom de delarna
<div class="nyheter"><h2>...</h2></div>
(CSS: .nyheter h2 {...} )
Om du inte är rädd för att använda scriptmetoder och workarounds för att "skapa dig ditt eget språk", kan du anamma metoden som beskrivs i http://ejohn.org/blog/html5-shiv/ för att "tvinga" in okända element i IE - dvs
<!--[if LTE IE 8]>
<script type="text/javascript">document.createElement("h7");
document.createElement("h8");
document.createElement("h9");
</script>
<![endif]-->
<style type="text/css">
h7,h8,h9 { display: block; font-weight: bold; }
</style>
- men det är (som jag ser det) inte helt rekommendabelt som lösning eftersom du då går "utanför" HTML (vilket gör validering omöjlig) och - som sagt - dessutom gör dig skriptberoende ;)
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Fick bygga om taggarna .. och krångla lite .. men funkar nu iallafall..
Fick ta bort några av h-taggarna, och sen använda .right h2 b.la
Tack iallafall :)
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Nio hierarkier i ett dokument? :x
Låter ganska förvirrande för läsaren.