webForumDet fria alternativet

Visa formulärdata

3 svar · 402 visningar · startad av gurra92

gurra92Medlem sedan mars 200919 inlägg

Det här forumet är underbart! Jag lär mig grymt mycket och nu har jag ytterligare en fråga.

Jag vill ha ett formulär med två st. "editbox" på min webbplats. I formuläret ska besökaren skriva in information i båda fälten och klicka på en "submit-knapp". Sedan ska besökaren skickas till en sida där det ska vara en "editbox" med redan ifylld information i detta format:

minsida.se/index.php?r1=information1&r2=information2

Besökaren ska alltså skriva in två olika ord i två olika fält i ett formulär och sedan klicka på en knapp. Besökaren skickas vidare till en sida där dessa två ord visas i en "editbox" enligt ovan.

Hur gör jag detta?

rhdfMedlem sedan okt. 2007447 inlägg

du måste använda nånting mer än HTML, XHTML & CSS, vilket gör att detta ligger i fel forumsdel ;)

MEN

formuläret:

<form action="Sidan_med_nästa_box" method="post">
<input type="text" name="box1" />
<input type="text" name="box2" />
<input type="submit" value="nästa"/>
</form>

på sidan "Sidan_med_nästa_box" så fångar du helt enkelt upp formulärfälten
eftersom jag är kass på PHP så tar jag det med asp så kanske nån vänlig själ kan översätta det.

<%
resultat="minsida.se/index.php?r1="&Request.form("box1")&"&r2="&Request.form("box2")
%>
<form action="???" method="post">
<input type="text" name="box2" value="<%=resultat%>" />

</form>

rhdf skrev:

du måste använda nånting mer än HTML, XHTML & CSS, vilket gör att detta ligger i fel forumsdel ;)

MEN

formuläret:

<form action="Sidan_med_nästa_box" method="post">
<input type="text" name="box1" />
<input type="text" name="box2" />
</form>

på sidan "Sidan_med_nästa_box" så fångar du helt enkelt upp formulärfälten
eftersom jag är kass på PHP så tar jag det med asp så kanske nån vänlig själ kan översätta det.

<%
resultat="minsida.se/index.php?r1="&Request.form("box1")&"&r2="&Request.form("box2")
%>
<form action="???" method="post">
<input type="text" name="box2" value="<%=resultat%>" />

</form>

Du löste mitt problem. Tusen tack!

Jag har en fråga till. Om besökaren lämnar något fält blankt skulle jag vilja att detta fält automatiskt tilldelades ett förbestämt värde. Om t.ex. användaren skriver "olle" i den första rutan och lämnar den andra rutan blank så ska resultatet bli "olle" och "kalle".

Hur gör jag detta?

Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb