webForumDet fria alternativet

Olika sidor beroende på webbläsare

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

13 svar · 697 visningar · startad av gurra92

gurra92Medlem sedan mars 200919 inlägg

Hur gör jag så att olika sidor visas beroende på webbläsare? När man går in på min domän ska en fil kontrollera:

Internet Explorer -> Gå till ie.htm
Firfox -> Gå till firefox.htm
Annan webbläsare -> Gå till annan.htm

Hur gör jag detta?

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Skapar en index.php som kollar $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'], den går iofs att ändra men dom flesta gör inte det.

Hmm, jag är helt borta när det gäller php. Skulle vara evigt tacksam om du visade exakt hur jag ska skriva i filen!

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

1. Varför vill du detta?
2. Gå att kolla som drew skriver, även utan PHP (för övrigt går det med de flesta server språk), men det går även i javascript ( navigator.appName ) http://www.java2s.com/Code/JavaScript/Window-Browser/GetBrowserversion.htm

Jag gör webbplatser i BlueVoda WebsiteBuilder. Av någon anledning använder Firefox ett annat typsnitt än Internet Explorer vilket resulterar i att texten tar mer plats vilket i sin tur innebär att texten i Firefox överlappar mina bilder. Om jag optimerar så att det ser bra ut i Firefox blir det jättestort mellanrum mellan text och bilder i IE.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

gurra92 skrev:

Jag gör webbplatser i BlueVoda WebsiteBuilder. Av någon anledning använder Firefox ett annat typsnitt än Internet Explorer vilket resulterar i att texten tar mer plats vilket i sin tur innebär att texten i Firefox överlappar mina bilder. Om jag optimerar så att det ser bra ut i Firefox blir det jättestort mellanrum mellan text och bilder i IE.

vad sätter du för style på fonten?

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Och varför inte använda CSS för att lösa detta? Bygg sidan för Firefox, och inkludera en IE CSS för att eventuellt fixar de problem IE kan generera.

Grejen är att det verkar som om det är Firefox som orsakar problem. När jag bygger sidan som den ska se ut i BlueVoda så ser den ut exakt så i IE, men inte i Firefox. Firefox använder ett annat typsnitt på texten vilket gör att texten bli mer utdragen vertikalt. Detta gör att texten hamnar ovanför bilderna.

Jag använder mig av Arial storlek 12 och fet stil.

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

voigtann1 skrev:

Och varför inte använda CSS för att lösa detta? Bygg sidan för Firefox, och inkludera en IE CSS för att eventuellt fixar de problem IE kan generera.

.. eller så bygger man en sida som funkar i både IE och FF med samma CSS, ja det går kanske inte att få dem att se EXAKT likadana ut på pixeln men måste verkligen en webbsida göra det?

gissningsvis är det inte alls FF det är fel på , utan mer troligt din kod (såvida du inte kodat mot IE8=korkat)
olika webbläsare har som default lite olika mycket radavstånd mm, att då ha en layout som havererar pga att man förstorar texten ett snäpp är ett tecken på att man har tänkt fel nånstans

Besök denna sida i både IE och Firefox. Rulla ner längst ner på sidan så ser ni hur det blir med bilden. Det ser bra ut i BlueVoda, men det funkar inte med Firefox.

http://eknefelts.se/internetinkomster/info.htm

räckte med att kolla den i FF och sen kolla på källkoden för att inse att jag hade rätt med

gissningsvis är det inte alls FF det är fel på , utan mer troligt din kod

om du skriver koden för hand istället för att låta ett korkat program sköta formateringen mm så kanske det funkar bättre, tex ser jag INGEN anledning till att den stora gröna knappen skall ligga i en absolut positionerad div
det borde räcka med att ha den direkt under texten där den ligger nu

sen är alla font-taggar helt onödiga

Hmm, asså jag kan verkligen inte HTML. Jag har alltid använt mig av BlueVoda och det är det enda jag vet hur man gör. Hur föreslår du att jag ändrar koden?

PS. Sorry om jag verkligen är inte kan ett skit, men jag är här för att lära mig!

:)
bra, börja med att av-installera blueVoda, för att säkerställa att du inte trillar tillbaka i dåliga vanor. sen surfar du till valfri sida med tutorials om html webdesignskolan brukar vara poppis att rekomendera så jag gör det med ;)

sen öppnar du din favorit-text editor och börjar bygga den där sidan från grunden. INTE kopiera in den gamla koden och rätta utan skriv allt från början

börja enkelt med
<div id="container">
här skall sidan ligga
</div>
och fortsätt därifrån

DraqirMedlem sedan mars 200921 inlägg

drew skrev:

Skapar en index.php som kollar $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'], den går iofs att ändra men dom flesta gör inte det.

Ibland får man fram ISPns user agent med ovan nämnda kod.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)