Jag håller på att utveckla en sida där man ska kunna hålla musen över ord och så dyker det upp en förklaring. Detta gör jag med hjälp av
<a title="Här kommer förklaringen som ofta är väldigt lång så att den dyker upp på flera rader i alla webbläsare utom Internet Explorer 7">Ordet som ska förklaras</a>
Det fungerar fint i IE6, Safari och Firefox. Det fungerar inte i IE7. IE7 kapar titlarna efter typ 30 tecken. De längre titlarna kommer helt enkelt inte med. Går det att ställa in? Måste jag kanske använda mig av Javascript och i så fall, hur gör man då?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Det finns en lösning som brukar kallas "tool tips", dvs rutor som dyker upp i anslutning till markerade ord/fraser. Tool tips är javascriptbaserade, och det finns varianter där du kan placerade dom var du vill i relation till ordet (över, under, bredvid). Självklart kan du formatera rutorna (färg, bårder, fonter osv). Kolla t.ex. https://www.dynamicdrive.com och sök på "tool tips" eller "tooltips" (ett ord) eller Googla på samma termer.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Kan du ha gjort något annat fel någonstans?
Jag testade din och den kapades inte i IE7. Annars hade jag tänkt tipsa dig om att använda acronym i stället som jag själv använder för ordförklaringar.
<acronym title="Här kommer förklaringen som ofta är väldigt lång så att den dyker upp på flera rader i alla webbläsare utom Internet Explorer 7">Ordet som ska förklaras</acronym>
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Tack så mycket för alla svar!
Jag hittade en annan lösning till slut som jag är väldigt nöjd med. Ett javascript (hittar inte länken nu) som ändrar en div från dold till synlig och som poppar upp om man håller musen över ordet. Det blev bra. Men tack så mycket som sagt.