webForumDet fria alternativet

Tal i formulär

9 svar · 740 visningar · startad av stdov

stdovMedlem sedan okt. 20082 inlägg

Jag håller på med ett formulär där man kryssar i några alternativ och fyller ut siffror i textboxar. Talen används i några ekvationer och användaren får ut ett tal. Det är några saker jag har problem med:

1. Flera värden som användaren skriver in ska vara i procent och det är omöjligt att det kan vara mer än 100%. Därför vill jag ha ett max värde. Enligt den beskrivning jag har ska man skriva:

<INPUT TYPE ="text" MAX=100 NAME="standby" SIZE=3>

Skriptet tar inte hänsyn till MAX.

2. Man ska kunna kryssa i för olika alternativ i checkbox. Jag vill att värdet som boxen representerar ska vara 1 om den är markerad, annars ska den vara 0. Jag skrev detta:

<INPUT TYPE="checkbox" value="1" NAME="natt" SIZE=5>

Det blir ingen skillnad om boxen är markerad eller inte.

3. Jag vill också ha dropdownmeny där olika val ger olika värden. Hur gör man det?

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Hej!

Det låter som att du behöver läsa på lite om hur HTML fungerar i allmänhet och om FORMS i synnerhet!

För det första: INPUT-taggen har inget attribut som heter MAX som du kan använda på detta sätt. Det finns en hel uppsjö av script som kan kontrollera innehållet i din FORM men det aldrig av HTML självt, förutom möjligen MAXLENGTH.

Ref: W3 http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#edef-INPUT

Vill du lära dig mer om hur man gör så sök på "Form validation" på någon bra sökmotor :)

För det andra så kan du med checkboxar bara styra vilket värde som din checkbox ska skicka med om den är aktiverad, så frågan som är intressant är snarare hur du gör på sidan där du fångar upp FORMens action. Vilket scriptspråk använder du? Att ha flera med samma name och samma value blir inte så listigt för du kan inte kolla vilka som är aktiverade. Du får bara reda på att paret "natt" och "1" är påslaget fast flera gånger...

Och på fråga tre så skapar du en SELECT med varje värde i en OPTION. Kolla här: http://www.w3schools.com/tags/tag_select.asp

Lycka till och återkom om något är oklart i detta svar eller om du har flera frågor!

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

max="" finns i HTML5. :)

<input type="number" max="100" min="0" name="standby">

För checkboxen så använder du .checked

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

zcorpan skrev:

max="" finns i HTML5. :)

Intressant (även om det kanske borde vara "kommer att finnas" eftersom HTML5 inte är i närheten av formellt godkännande ännu såvitt jag vet) - men i vilka webbläsare fungerar max="" och input type="number" just nu då ? ;)

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Safari 4 gissar jag på, eventuellt även Firefox 3.1/.5. Opera som har stöd för delar av HTML 5 verkar inte ha stöd för max. Ingen av dessa webbläsare är släppta ännu så ja, det är nog lite tidigt att förlita sig på att det ska funka outofthebox. Man borde väl kunna köra med HTML 5-attributet ändå, dvs läsa upp det vid onload, kolla stöd för max-attributet och ev. lägga till en eventhandler?

type=number och max='' funkar i Opera 9 (som släpptes för ungefär tre år sen), dock inte i Safari eller Firefox.

Japp det går att lägga till skript så att det funkar i webbläsare som saknar stöd för det, det finns skript som implementerar nästan alla formulärgrejjer från HTML5 (sök på "web forms 2"). :)

jarvklo skrev:

Intressant (även om det kanske borde vara "kommer att finnas"

Tja, det "finns i HTML5" på det sätt att det finns specificerat här:
http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/forms.html#the-min-and-max-attributes

jarvklo skrev:

eftersom HTML5 inte är i närheten av formellt godkännande ännu såvitt jag vet)

Det beror på vad du menar med "formellt godkännande"... HTML5 accepterades formellt av W3C HTML-arbetsgruppen som vad gruppen skulle jobba med framöver:
http://lists.w3.org/Archives/Public/public-html/2007May/0909.html

Just nu är W3C-versionen av specen i "Working Draft"-status men förväntas komma till "Last Call" i oktober i år...

Dock tycker jag följande fråga är mer intressant... ;)

jarvklo skrev:

- men i vilka webbläsare fungerar max="" och input type="number" just nu då ? ;)

zcorpan skrev:

Det beror på vad du menar med "formellt godkännande"... [...]
Just nu är W3C-versionen av specen i "Working Draft"-status men förväntas komma till "Last Call" i oktober i år...

Hårklyvare där, jag är övertygad om att du mycket väl förstod att jag menade specifikationen rekommendationen, liksom att jag vet att du också mycket väl vet att "Last call" kan vara ett hur långt steg från acceptans som helst och att inga garantier finns för när HTML5 kan vara accepterat (se bara på hur det gick för XHTML2 - de hade kommit *längre* i formalia än vad ni har innan de så att säga lade fälleben för sig själva genom att splittras internt när de hamnade under tryck utifrån) Mycket kan hända än, och jag tycker det är lite trist att skruva upp folks förväntningar innan de har infriats - speciellt nu när HTML5 (oavsett om det är berättigat eller ej) uppenbarligen ifrågasätts mer och mer ;)

zcorpan skrev:

type=number och max='' funkar i Opera 9 (som släpptes för ungefär tre år sen), dock inte i Safari eller Firefox.

Hmm...
... liksom inte heller i MSIE alltså - vilket gör att det kanske vore bra om du vore lite noggrannare (i trådar typ denna - jag vet att det står i din profil ;) ) med att förtydliga att du i praktiken alltså rekommenderar något som just nu enbart fungerar i din arbetsgivares produkt (Opera), och har sitt ursprung i en specifikation som du är med och tar fram (även det för din arbetsgivares räkning?) ? ;) (hade det inte handlat om webbutveckling, utan t.ex. om en viss tjänst finns på en pokersite är jag inte helt övertygad om att liknande utelämnande av detaljer av någon annan mycket väl hade kunnat falla för reklamklausulen i wF:s regelverk ;) )

Disclosure my friend - disclosure. Can work wonders for someones credibility ;)
Du gör dessutom ett alldeles för bra jobb med specarna du är inblandad i för att mörka med att du jobbar med dem här :birp

Själv bygger jag webbsystem mot betalning som konsult och har inget med utvecklingen av någon form av webbstandard att göra annat än att jag försöker hålla mig ajour med vad som verkligen fungerar och bloggar en åsikt eller två om det emellanåt ;)

PEACE :birp

Hmm, jag menade inte att mörka med att jag jobbar åt Opera eller att jag är inblandad i HTML5... och även om jag förstår att det kan tolkas så så menade jag inte att göra reklam för Opera.

Men om du tror det är bättre kan jag utöka min signatur lite...

NP - Opera har bra idéer och anställer mycket bra folk ;)

PEACE, som sagt :birp

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)