webForumDet fria alternativet

Indenterat text för Radiobuttons

1 svar · 346 visningar · startad av HammerBoy

HammerBoyMedlem sedan feb. 2006144 inlägg

Hello World!

Jag har en bunt radiobuttons som är linjerade till sidans vänsterkant. Efter varje radiobutton har jag en förklarande text. På vissa radiobuttons så är texten ganska lång. Så lång att texten radbryts. Den text som hamnar på den undre raden linjeras till vänster och hamnar alltså under radioknappen. Jag skulle vilja att texten linjerades med första bokstaven i hela texten så att det såg lite snyggare ut. Detta går ju självklart att fixas med lite tabelltrixande men jag måste självklart fixa detta utan att blanda in tabeller.

Någon som har någon bra idé?

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Du skulle kanske kunna använda relativ positionering? Här är ett exempel (med riktigt fula färger, hehe):

<div style="width: 100px; background-color: #996600;">
    <input type="radio" id="test1" name="test" style="position:relative; float: left; width: 14px;" />
    <label for="test1" style="display: block; position:relative; float: left; background-color: #993366; width: 78px;">Val 1</label><br />
    <input type="radio" id="test2" name="test" style="position:relative; float: left; width: 14px; clear: left;" />
    <label for="test2" style="display: block; position:relative; float: left; background-color: #CCCCCC; width: 78px;">Val nummer 2 som är lite längre</label><br />
    <input type="radio" id="test3" name="test" style="position:relative; float: left; width: 14px; clear: left;" />
    <label for="test3" style="display: block; position:relative; float: left; background-color: #99CC00; width: 78px;">Val 3</label><br />
    <div style="clear: both;" />
</div>
257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
127 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)