Hej,
var inte säker på om detta borde stå under php eller XHTML, så flytta tråden om den inte passar här.
Jag har i uppgift att skapa ett formulär där en användare matar in uppgifter som namn, adress, telefonnummer, osv, och dessa uppgifter ska sen mha php föras in i en databas. Ur samma tabell i databasen hämtas sen uppgifterna ut igen och skrivs ut i form av en tabell. (Ja, jag vet att det kan lösas mha javascript, men det var förra labben. Den här måste lösas med php, det är själva vitsen med uppgiften, att visa att vi behärskar php.)
Efter mycket om och men har jag lyckats få koden så pass att den skriver in korrekt information i databasen och även hämtar ut rätt information ur densamma. T.o.m bakgrundsfärg och textfärg blir rätt. MEN - inte typsnittet.
Jag misstänker att felet ligger i hur jag skrivit in i php-koden att tabellen ska skrivas ut:
$stajl = "font-family: 'Verdana'";
if( strcmp($typsnitt, 'Arial')==0 ) $stajl = "font-family: 'Arial'";
if( strcmp($typsnitt, 'Tahoma')==0 ) $stajl = "font-family: 'Tahoma'";
if( strcmp($typsnitt, 'Impact')==0 ) $stajl = "font-family: 'Impact'";
if( strcmp($typsnitt, 'Verdana')==0 ) $stajl = "font-family: 'Verdana'";
print "<tr bgcolor='" . $row['bkgfarg'] . "'><td width='100px' style='color:"
. $row['textfarg'] . "' style='" . $stajl . "'>
Företag" . "</td><td style='color:" . $row['textfarg'] . "' style='>" . $stajl . "'>"
. $row['foretag'] . "</td></tr>";
Men man kan uppenbarligen inte ha två style i en och samma td. Har funderat på att använda class, men då får jag problemet att jag måste skriva:
$stil = "style1";
$stajl = "{font-family: 'Verdana'}";
if( strcmp($typsnitt, 'Arial')==0 ) $stajl = "{font-family: 'Arial'}";
if( strcmp($typsnitt, 'Tahoma')==0 ) $stajl = "{font-family: 'Tahoma'}";
if( strcmp($typsnitt, 'Impact')==0 ) $stajl = "{font-family: 'Impact'}";
if( strcmp($typsnitt, 'Verdana')==0 ) $stajl = "{font-family: 'Verdana'}";
print "<tr bgcolor='" . $row['bkgfarg'] . "'><td width='100px' style='color:"
. $row['textfarg'] . "' style='" . $stil . "'>
Företag" . "</td><td style='color:" . $row['textfarg'] . "' style='>" . $stil . "'>"
. $row['foretag'] . "</td></tr>";
och hur ska jag då göra för att i tabellen skriva att class=style1 samtidigt som jag försöker lägga in att värdet på style1 ska vara $stajl..?