HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg Hej!
Jag har testat denna kod i ett textfält och den fungerar perfekt, den ändrar färg då man klickar i och ut fältet.
onfocus="this.style.background='#000'"
onblur="this.style.background='#fff'">
MEN då till min fråga, jag skulle vilja ha en bild istället för en färg i fältet, som ändrar till en annan bild då man klickar i det, och sen tillbaka till den första bilden då fältet inte är aktivt. Går det att göra på nåt sätt med den här koden? Eller ska man använda sig av nåt helt annat? Är inte direkt bäst på det här med koder :p
HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg Ingen som ens kan säga om detta är möjligt eller inte..? Så jag slipper fundera..
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Jag tror du kan göra något i stil med
div.some-class { bagrundsbild; }
div.some-class:active { annan bakgrundsbild; }
i css
Jag är för trött just nu. Men du ser säkert hur jag menar.
HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg Tack för tipset, men jag får det inte att funka tyvärr.. Kanske bara är jag som är trög också, vem vet :p
HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg testade en grej, om man ändrar active till hover istället så ändrar den bild då man för muspekaren över. så förstår inte varför active inte funkar!
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Jag gissar att du testat i IE och i dagsläget vet jag inte om de har med det i IE8, kanske. Men av vad jag förstått så har IE7 inte stöd för det.
Och active handlar bara om den lilla, lilla stunden du klickar in dig i textfältet.
Så ett litet tips ...
Du kan ju testa detta i Firefox och se skillnaderna och sedan söka efter javascript för IE på det du vill göra. Jag tog med både input och textarea.
input, textarea{
background: #fff url(bild.jpg) no-repeat left;
}
input:focus, textarea:focus{
background: #bbbf58 url(annanbild.jpg) no-repeat right;
}
input:hover, textarea:hover{
background-color: #ff9 url(bild.jpg) no-repeat left;
}
input:active, textarea:active{
background-color: #000;
}
HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg Tacktacktack!! :D Nu funkar det precis som jag vill! Men det är som du säger, bara i Firefox.. Får fortsätta söka javascript då, har inte hittat nåt än, men förr eller senare hittar man väl nåt.
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Där har du ju onfocus, onclick, onblur, onmouseover osv.
HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg Hehe ja de var ju det jag försökte mig på i början men hittade inget.. Som de står i rubriken "Ändra bild vid onfocus?" Hittade inget som funkade med bilder, bara färg..
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg onfocus, onclick, onblur, onmouseover osv med JavaScript och inte css menade jag.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ibland tänker jag som så... att om något fungerar enligt standard i alla webläsare utom IE, så får det vara så och så struntar jag i IE.
När det gäller just detta med focus och andra pseudo-klasser, så kommer det tydligen med IE8.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc304082(VS.85).aspx
Så jag skulle nog använda bara css och strunta i js och låta det bli så bra som möjligt för IE-användarna och helt enkelt vänta in att folk börjar ladda ner 8:an, då det kommer fungera för dem också.
Är bakgrundsbilden tillräckligt ljus så ska ju IE -användarna kunna skriva på den.
HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg så skulle jag ju kunna göra, men anledningen till att jag vill byta bild är att jag har en mörk snygg bild som jag vill ska synas, men då syns det inte så bra vad man skriver, så jag vill ändra den till en ljusare då man ska skriva.. ingen som vet ett fungerande javascript? jag har verkligen letat i flera dagar nu utan att hitta nåt.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg :active? Menar ni inte :focus?
HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg joo focus men det står lite längre upp det med :) men nu behöver jag ett javascript då det inte funkar med css i explorer, vet du kanske om nåt? :)
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Det borde väl gå att använda samma som du har i första posten, men ändra #000 till #000 url(...)?
HeyMedlem sedan feb. 200910 inlägg jo de var ju det första jag testade men tycks inte funka.. men jag har lagt ner att få det där att funka nu, men tack ändå för alla tips! :)