webForumDet fria alternativet

Margin försvinner i Firefox

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

9 svar · 529 visningar · startad av Gabriel

Medlem sedan okt. 20079 inlägg
Frågan#1

Jag har 2 frågor här och det andra kanske en följd av den första.

Jag håller på med http://web.comhem.se/knoblimo . Den är halvfärdig, Den enda länken som funkar är "English" och om du klickar på den, öppnas sidan där jag har mitt problem.

När jag försöker validera den, börjar fellistan redan i rad 6:.
.

. ... s" href="limo2.css"> </style></head>
^

Error: end tag for element STYLE which is not open; try removing the end tag or check for improper nesting of elements

Jag kan inte se vad är det som är inte öppen. :q

Jag har några <div class="ram"> på sidan. Jag vill att det ska vara avstånd mellan dem. Det syns i IE hur jag vill ha dem, men i Firefox smälter allting ihop, divarna går in i varandra. Margin påverkar inte avståndet, utom ett ställe, precis ovanför bilderna. :q Mysko.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

1. Ta bort det här: </style>
2. Ingen aning.

Vill inte vara taskig. Och du har egentligen inte bett om sån här kritik. Men du kanske inte har så bra känsla för formgivning utan borde leja ut jobbet till nån med lite talang och kunskap? :stud

Merginkollaps

Tack för ditt svar. Hur är det när du vill vara taskig? ;) Jag vet att sidan är ful, men den är långt ifrån färdig. Jag vet att det är inte bra att använda bakgrund med för mycket detaljer, men jag vill experimentera lite med semitransparenta bakgrunder. Texten har blivit semitransparent också, men det går att fixa. Jag tänkte ta hand om en sak i taget. Först grundläggande strukturen, sedan estetiken. Nu undrar jag endast om marginalen och ditt svar: ingen aning. Kanske finns någon annan som kan svara. Om alla svarar som inte har en aning, då blir servern överbelastad...
Fast jag trodde att det är en enkel fråga varför margin kollapsar och hur man ska undvika det. Jag söker vidare då.
Jag ser också att det är inte snyggt än men jag trodde att på detta forum kan glada och mindre glada amatörer ställa frågor. Säkert att jag har mycket kvar att lära mig, men eftersom internet är full med muntra lockrop att vem som helst kan sätta ihop en hemsida på 4 minuter, kan man inte skylla på mig som vill åtminstone anstränger mig att lära mig grunderna.

Ledsen om du tog åt dig.

Har kollat källkoden, och den är såpass rörig att felet med marginalerna kan gömma sig var som helst. Bl.a. förstår jag inte varför du har dubbla "class" på många av dom (class="ram clear") där du absolut inte behöver någon "clear".

Dessutom är jag ganska säker på att källkoden inte går jämt upp. Dels har du ju den där </style> kvar i head, och den gör att koden haltar. Dels verkar det som om du har flera divvar längre ner som inte har stängande tag (</div>). Och när källkodens "matematik" inte går jämt upp kan precis vad som helst inträffa.

Kanske kan någon här spendera en timme eller två med att försöka reda ut problemen. Jag har tyvärr inte tid.

Medlem sedan jan. 20061 808 inlägg

När sådant inträffar för mig brukar jag skriva ut filen på en skrivare och sedan helt enkelt numrera var saker och ting öppnas och stängs. Man kan bli lätt frustrerad av att sitta och stirra på en skärmbild med en massa kod och inte hitta felet.

Tack Danne för ditt svar. Jag tar inte illa upp och jag har full förståelse för att det känns frustrerade för en expert när folk utan utbildning ger sig på samma område och ställer grundläggande frågor.
Den där "ram clear" var bara ett av mina försök att dra isär divarna.
Just nu är jag inte hemma, jag har ingen uppkoppling till servern så ändringarna jag ska göra nu ska jag lägga upp ikväll.
Tack M@gnus, jag ska göra så.

Gabriel skrev:

Tack Danne för ditt svar. Jag tar inte illa upp och jag har full förståelse för att det känns frustrerade för en expert när folk utan utbildning ger sig på samma område och ställer grundläggande frågor.
Den där "ram clear" var bara ett av mina försök att dra isär divarna.
Just nu är jag inte hemma, jag har ingen uppkoppling till servern så ändringarna jag ska göra nu ska jag lägga upp ikväll.
Tack M@gnus, jag ska göra så.

EDIT Jag har hittat orsaken på utskriften! Det var en <div class="ram"> för mycket. Divarna delade sig fint och ligger som små fyrkantiga öar.

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Om du tycker att det är svårt att hålla reda på koden finns det hjälpmedel du kan ta till:
Din sida i en validator

überfuzz skrev:

Om du tycker att det är svårt att hålla reda på koden finns det hjälpmedel du kan ta till:
Din sida i en validator

Nej, validatorn kan tyvärr inte tala om fel beror på ojämna taggar mer än i undantagsfall, tyvärr. Det vore guld om den kunde dock.

Gabriel skrev:

EDIT Jag har hittat orsaken på utskriften! Det var en <div class="ram"> för mycket. Divarna delade sig fint och ligger som små fyrkantiga öar.

Så bra!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)