webForumDet fria alternativet

Nybörjar problem med css, position och kolumner

3 svar · 985 visningar · startad av jin83

jin83Medlem sedan jan. 20095 inlägg

Hej, jag är ganska ny på html och css. Jag håller på att göra en enkel hemsida. Den skall bestå av tre kolumner, en menu, header och footer (med menu).

Har byggt upp koden i min index.html så här:

*"<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<!--
-->
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title></title>
<meta name="keywords" content="" />
<meta name="description" content="" />
<link href="default.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
<div id="header">
</div>

<div id="menu">
<ul>
<li class="active"><a href="" accesskey="1" title=""> </a></li>
<li><a href="" accesskey="2" title=""> </a></li>
<li><a href="" accesskey="3" title=""> </a></li>
<li><a href="" accesskey="4" title=""> </a></li>
<li><a href="" accesskey="5" title=""> </a></li>
<li><a href="" accesskey="6" title=""> </a></li>
</ul>
</div>

<div id="content">
<div id="colOne">
</div>
<div id="colTwo">
</div>
<div id="colThree">

</div>

<div id="footer">
<ul>
<li class="active"><a href="" accesskey="1" title=""></a></li>
<li><a href="" accesskey="2" title=""></a></li>
<li><a href="" accesskey="3" title=""></a></li>
<li><a href="" accesskey="4" title=""></a></li>
<li><a href="" accesskey="5" title=""></a></li>
<li><a href="" accesskey="6" title=""></a></li>
<li><a href="" accesskey="6" title=""></a></li>
</ul>
</div>
</body>"*

Efter det så har jag lagt till en del element i de tre kolumnerna, som t. ex. headers och formulärer. För att justera en del av elementen tillhörande formulärerna så har jag använt kommandot position i .css-filen för att få dem på rätt plats.

Så här t. ex.:

#id1 "{position: absolute; left: 815px; top:500px}"

Detta såg till en början bra ut men efter att ha ändrat skärmupplösning så ändrades positionen av alla de "id" som jag gett position. Jag testade även procent istället för px med liknande resultat. Samma sak hände även när jag ändrade storlek på webbläsarfönstret efter jag försökt att få det att se bra ut utan att använda positoon.

Kan jag på något sätt komma runt detta problem eller ligger problemet i hur jag använt div-elementen kanske? Jag vill i princip ha en hemsida med header, en enkel menu, footer (med menu), tre kolumner med innehåll.

Om någon har tips hur jag kan göra detta användande min kod eller på annat sätt så är jag tacksam. Går även bra att jag gör detta genom någon template.

Tack!

rikard81Medlem sedan mars 2007311 inlägg

Varför inte bygga in allt i en container "ID"? och ange ett total "width" och "height" på containern, så kan du styra all design därifrån. dvs header, menu och övrigt innehåll. Då blir det genast lättare att positionera, te.x med float:left; etc. Då förhåller sig din boxdesign till containerns totala storlek och inte sidans.

Okej, det kanske skulle funka, jag lade något som kan liknas en container runt de tre kolumnerna men inte allt är inte inbyggt i den, tack, låter vettigt. Ska testa det snart.

Testade att bygga in allt i en container "id". Löste inte riktigt alla problem men det är nog början på en lösning för mitt problem, får läsa på litet mera och ge det ett nytt försök. Det som inträffade var nu att innehållet inte hamnade inom de tre kolumnerna utan

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)