haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg God afton,
Denna grej drev gäck med mig ett bra tag. Jag körde med background-image och Dreamweaver renderade resutlatet fint.
Men icke, det ville sig inte i IE.
Så jag browsade efter andra tänkbara css parametrar, för att få se någon som helst feedback i div:en som jag har applicerat en bakgrund på.
Och då stötte jag på "background". Den funkade alldeles utmärkt.
Så vad är skillnaden mellan dessa två? Ska jag behålla båda för maximal kompatiblitet, alltså så:
{
background: url(/bilder/index.gif);
background-image: url(/bilder/index.gif);
}
background-image är till för att sätta just en bakgrundsbild, på samma sätt som background-color används för att ange en bakgrundsfärg.
background är en "shorthand property" (jag vet inte vad den korrekta svenska termen är) som kan sätta bakgrundsbild, -färg och andra bakgrundsegenskaper på en och samma gång.
Så du skulle egentligen kunna skicka in ytterligare värden till background, typ:
background: #f0f0f0 url(/bilder/bakgrund.gif) no-repeat top left;
där du egentligen talar om background-color, background-image, background-repeat och background-position samtidigt. Men man behöver heller inte skicka med alla värden samtidigt, så det går bra att använda background på samma sätt som du gjort. Däremot ska du inte behöva använda background och background-image samtidigt för att ange en bakgrundsbild.
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg jo, jag misstänkte att det var en sådan allt-i-allo metod.
men varför funkar background medan background-image inte gör det. Det tycker jag är märkligt.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
background och background-image "slåss" ibland lite olika med varandra i olika webläsare när det gäller "ärvda" bakgrunder har jag tyckt mig märka...
Det är inte så att du har olika bakgrunder med "likvärdiga" selektorer och har "blandat" mellan background och background-image där det inte funkar ?