Har en div nu med text i och en bestämd höjd.. Den texten jag har skrivit tar nu upp ca halva höjden av div'en.. Nu vill jag också ha en länk som hamnar längst ner i diven..
alttså...
lite text....
(mellanrum)
Här kommer länken...
Hur ska jag få länken att hamna längst ner i diven??
Ja du...just sånt här är ett jäkla dribblande. Funkade busenkelt på gamla tabell-tiden..
Du får nog göra din div antingen en relativt eller absolut positionerad. Sen skapar du en ny div med länken och gör den absolut positionerad, bottom:0.
Så här alltså:
<div style="position:relative; height:250px;">
bla bla bla
<div style="position:absolute; bottom:0;">
<a href="foo.html">Klicka här!</a>
</div>
</div>
Du har helt rätt.. det var tider när man satt och nästlade tabeller.. Inga problem då, men nu.....
Strålande exempel iaf. Funkar kanon. Men när man använder "absolute" hur kommer det sig att det utgår från den diven som det sätts i och inte för hela sidan??
Du har helt rätt.. det var tider när man satt och nästlade tabeller.. Inga problem då, men nu.....
Strålande exempel iaf. Funkar kanon. Men när man använder "absolute" hur kommer det sig att det utgår från den diven som det sätts i och inte för hela sidan??
Bra att det funkade. Men kolla gärna i olika webbläsare. Har för mig att det kan krångla i en del, antagligen beroende på vilken DTD (Doctype declaration) du använder dig av.
Varför inte absoluta element relaterar till hela sidan vet jag inte. Kanske har w3c tänkt till för en gångs skull.. :P Men det är ju en jäkla tur att dom inte gör det, utan bara till sin närmaste (absoluta eller relativa) förälder.
Låt säga att du har lite text ovanför föräldern som alltså innehåller en div i absolut position som relaterar till body. Åsså ökar användaren textstorleken. Är den inneslutna divven absolut i förhållande till sidan (body) så flyttas den ju inte ner. Men eftersom den nu är ditsatt i förhållande till sin förälder (som alltså flyttas ner allteftersom textstorleken ökar), så följer den ju med neråt också.
Position: absolute gäller relativt till parent-elementet om detta har position: relative eller absolute själv. Annars tror jag det gäller relativt till närmast kommande relative-element, inte helt säker dock.