webForumDet fria alternativet

Disabled och style på <option>

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

6 svar · 520 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag skriver ut en dropdown med div. innehåll.
Vissa items är rubriker och här går det inte att använda <optgroup>, så istället har jag gjort såhär:

<select>
<option selected="selected" value="Group">Select a game</option>
<option value="Group" [b]style="font-weight: bold;" disabled="disabled"[/b]>Grupp 1</option>
<option value="52" Class="gamemenu-item">Item 1</option>
<option value="47" Class="gamemenu-item">Item 2</option>
</select>

Det funkar hur bra som helst i Firefox och Opera, men Explorer struntar i både style och disabled.

Vad kan det bero på?
Stöder inte IE det här?

Har googlat lite på det här och det verkar helt enkelt inte finnas något stöd för disabled eller style i Explorer, helt sjukt...

Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

I alla browsers kan du...

• Sätta color och background-color för enskilda element. Endast i FF kan du sätta font-family, font-weight och liknande för enskilda element. (Alltså varken i IE eller Opera) Alltså, använd color och background-color istället.

• Sätta font-family osv för hela listan.

• Och om du behöver disabla en option för att du vill använda den kategori-indikator, mså finns det faktiskt ett element för det, nömligen optgroup.

<select name="produkter">
        <optgroup label="Skruv">
            <option value="skruvm2" >M2</option>
            <option value="skruvm3" >M3</option>
            <option value="skruvm4" >M4</option>
        </optgroup>
        <optgroup label="Mutter">
            <option value="mutterm2" >M2</option>
            <option value="mutterm3" >M3</option>
            <option value="mutterm4" >M4</option>
        </optgroup>
    </select>

Exakt hur optgroup visas beror på webbläsare. IE och FF visar den som fet, kursiv text, Opera visar den med inverterade färger. optgroup-titeln står iaf ut från de andra valen oavsett läsare, och är inte valbar.

Tack tack, optgroup vet jag om och helst hade jag velat använda det.
Problemet är att listan skrivs ut genom objektet listItem i C# och optgroup stöds inte där.

Blev lite konfunderad när inte font-weight funkade i IE, men jag gör så att jag sätter annan textfärg samt background på kategorierna.

Jag hade även velat flytta mina items i sidled, men padding stöds in i IE och det går inte att använda  , koden skrivs ut som sin entity.

Kör jag med " " så trimmas det bort...typiskt...

Tack!

Kolla sista svaret på följande sida: http://www.experts-exchange.com/Programming/Languages/C_Sharp/Q_21964232.html
Visserligen är koden gjord för VB.net, inte C#, men jag gissar att samma princip med HtmlGenericControl kan användas rakt av.

Vad gäller   så verkar det på din beskrivning som C# tolkar strängen du ger till funktionen som den sträng som ska synas på skärmen. Det kan du utnyttja till din fördel. Lägg in escape-koden för "No-break space", \xA0 där du behöver. Då bör mellanrummen skrivas ut rätt.

Läxa till nästa gång, googla mer innan du ställer en fråga. ;)

Grymt! funkade fint med \xA0.
Jag har fått till det nästan som jag vill nu med rubriker.

Tack!

Som sagt, pröva tricket med HtmlGenericControl. Det kan inte mer än itne funka. ;)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)