webForumDet fria alternativet

Nya Firefox

13 svar · 635 visningar · startad av tanten

tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg

Någon som kommit på ett sätt att snabbt få fontstorlekarna i em i senaste Firefox att bli "normala". Med lite testande har jag fått det till att min gamla h1 1.8em i stället ska var 2.8em. Och sedan fortsätter det med olika storleksändringar hela vägen genom hela css.
Så här har jag haft det för att textstorlekarna ska bli lika i alla webläsare, även IE6, men när jag uppdaterade till senaste Firefox blev texten så liten så...

html{font-size:125%;}
body{font:50%/1.4 Verdana,Geneva,Arial,Helvetica,sans-serif;padding:0;}
* html body{font:49%/1.4 Verdana,Geneva,Arial,Helvetica,sans-serif;width:100%;}
div,h1,h2,h3,p,img,ul,li,a,dl,dt,dd{margin:0;padding:0;}
h1{font:1.8em/3 Georgia,Verdana,Geneva,Arial,Helvetica,sans-serif;}

Någon som har något tips för hur man ska kunna få alla lika igen?

doggelitoMedlem sedan juni 20003 100 inlägg

Har inte testat din kod men den ser onkeligen rörig ut! :)
Har själv inte testat fullt ut gällande exakta storlekar men jag brukar köra typ så här (lite olika beroende på typsnitt):

body { font-size: 76%; }
h1 { font-size:1.7em; }

Och det brukar se bra ut! :)

Rörig vet jag inte. :OO Det har fungerat helt perfekt på alla siter tills i dag, då nya Firefox kom med zoom i stället för fontsize.
Bortse från *-koden för IE6 så är den väl inte så himla rörig, men har du testat att jämföra webläsare med din kod i nya FF?

Hehe, inte rörig visuellt, det jag tänkte på var att du först säger att allt ska vara 125%, sen säger du att allt ska vara 50% (49%), sen sätter du storlek på rubriken, dvs. större -> mindre -> större storlek! Mer logiskt (tycker jag) då att sätta en default storlek på allt (ex. 76% i mitt fall) och sen öka allt som ska ökas, dvs. liten -> större.

Har testat storlekar i FF3 men det har kanske kommit en ny eller? Har inte koll på det faktiskt.

Ja det är kanske rörigt, det var ett tag sedan som jag läste om det och tappat länken, men om jag inte minns fel så...
Man drar upp storleken i html först till 125% för IE-läsarna, de andra webläsarna bryr sig inte om html och sedan när man tar 50% på det så blir storlekarna likadana om man ser sidorna bredvid varandra.
Versionen är 3.04 på Firefox... kom i mitten av november.

Har aldrig hört eller läst att man ska dra upp till 125% först i htmltaggen, låter märkligt!
Sen är jag allergisk mot "fulhack" så jag kodar helt enkelt så att det ser så bra ut som det bara går med standard kod.
Jag kör 3.04 och mina fonter ser bra ut!

Jag tror att det är isaac här på forumet som har en sida om det. Får se om han hittar hit...
Anledningen är för att IE inte klarar halva procent och det kan vara svårt att komma ner till 67,5% vilket väl ska motsvara 10px.
Jag får testa vidare... Tack så länge :)

PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg

Jag brukar använda följande för arial och det fungerar finemang. :)

[red]html {font-size:100%}
body {font:normal 0.75em/1.4em arial,tahoma,sans-serif}[/red]

Palle skrev:

Jag brukar använda följande för arial och det fungerar finemang. :)

[red]html {font-size:100%}
body {font:normal 0.75em/1.4em arial,tahoma,sans-serif}[/red]

Ja inte vet jag vad jag missat, men om jag gör som du säger så får jag en skillnad som inte känns ok. Se bild på ett snabbgjort exempel.
Innan jag laddade hem senaste FF-versionen var tabellen och h1 exakt lika stora och var någonstans mitt emellan dessa som finns nu.

skiss.jpg

Storlek i just tabell är lite speciellt och beror på vilken doctype du kör.

doggelito skrev:

Storlek i just tabell är lite speciellt och beror på vilken doctype du kör.

Ja hu ja, har jag bråkat med mycket under många år nu, men det var kanske fel att visa en tabell. Men h1:an skiljer ju sig också.
Skickar även ett ex på en li-lista.
Eftersom jag upplever det som att jag är väldigt ensam om dessa skillnader, kan det då vara någon inställning som kom med senaste Firefox, som jag missat?
Jag kör alltid med en strict version i doctypen och det blir ingen skillnad om jag skiftar mellan xhtml eller html.

start.jpg

Vilken är "rätt" av dem? Spontant känns det som om den undre är för stor, dvs. i så fall är det explorer som visar fel.
Lägg ut lite htmlkod för texterna ovan så kan vi testa och jämföra!

Nej det är IE som visar rätt i det här fallet... :) Konstigt nog.

<div id="navigation"><ul>
<li><a href="index.php">Senaste körda lopp</a></li>

<li><a href="tillstart.php">Kommande starter</a> </li>
</ul></div>
#navigation{
  clear: both;
  margin-top: 30px;

}
#navigation li{
float:left;
padding:1em;
border-right:1px solid #fff;
list-style:none;
display:block;
color:#fff;
font-size:1.6em;
line-height: 1;
font-weight:bold;
}
#navigation li a:link{
text-decoration:none;
}
#navigation li a:visited{
}
#navigation li a:hover{
color:#154eb3;
}
#navigation ul{
float:right;
margin-right:1em;
}

På den senare bilden så är det min översta css för body med mera som gäller, vilket till för en månad sen drygt, visade likadant i FF och IE6, 7 och 8

Det visade sig att det var bara på min dator som dessa skillnader blev, så jag får försöka hitta i inställningarna i Firefox, vad som kan ha hänt.

133 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)