webForumDet fria alternativet

Byte-Order Mark found in UTF-8 File

7 svar · 481 visningar · startad av yador

yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg

Hejsan!
Gör denna varning något egentligen eller kan man strunta i den när man validerar sina hemsidor?

Tack på förhand!

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Vilken texteditor använder du?
I t.ex. Editplus kan man ställa in "do not add byte order mark in utf-8 files".

Problemet med att ha med BOM är att ett par skumma tecken brukar bli synliga i början av filerna.

Jag använder aptana som editor :) Ju jag vet, men jag har inte hittat vart jag kan ta bort det så därför undrar jag ur pass mycket det egentligen gör, om det är 1% av besökarna som tar skada så är det ju i princip inget jag bryr mig om i första hand, men om det är 5% eller mer så är det något som jag känner mig tvingad att fixa :)

"Aptana byte order mark" på Google gav bl.a. den här träffen:
http://www.nabble.com/BOM-(Byte-Order-Mark)-and-Chrome-td19344699.html

Se istället till att spara sidan utan BOM, det verkar ju gå fint i Aptana.

Går säkert fint, men jag vet inte hur man sparar en UTF-8 fil utan BOM i aptana, det enda det står är nämligen UTF-8, ISO-8859-1 med mera under varenda inställning där man ska ställa in det. Ordet BOM nämns ingenstans.

Kolla i inställningarna för själva programmet, t.ex. "Tools -> Preferences" eller nått sånt.
Inställningar om BOM brukar finnas i programmets inställningar och inte där du sparar en specifik fil.

Kolla efter t.ex. avancerade inställningar eller nått liknande.
Jag har aldrig använt Aptana, så jag har inte en aning om vad inställningen finns.

Alternativet är att du använder en annan texteditor.

Jag har kollat igenom varenda inställning jag har hittat under varenda fönster/fik jag har sett :)

Jag har redan byt till dreamweaver, men det är jätteirriterade att en sådan enkel sak ska vara så svår att hitta, men tack för hjälpen ändå :)

Kan rekomendera https://www.editplus.com om du vill ha en riktigt grym texteditor. Billig är den också, ~€20...

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)