webForumDet fria alternativet

Sänka spampoäng

5 svar · 588 visningar · startad av Napalm Lolita

Napalm LolitaMedlem sedan nov. 20081 inlägg

Hej!
Jag ska göra ett mailutskick åt en kund gjort i CSS med ett publiceringsverktyg. Mailet innehåller två stora bilder som väger relativt lite (sammanlagt ca 30k) och ganska lite html-text.
Mailet får en spampoäng på 10 vilket inte alls är bra. Mycket bilder och lite text ger ju höga spampoäng, men vad baseras det på? Hur mycket bilderna väger, hur många bilder, fysisk storlek? Kan jag på något sätt sänka spampoängen genom att dela upp bilderna eller någon annan lösning?

Jag har nämligen komprimerad och beskurit bilderna så mycket som det går och idén faller utan bilderna :(

Hoppas på svar!

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Vad är spampoäng?

DykarnMedlem sedan mars 2005149 inlägg

Jag antar att du menar Spam assasin eller liknande.
Se till att du har storre del text en HTML sa allt som gar att ha som text ha det som text.,

Ee till att du har en riktig "footer"

(Detta mail har skickats till mail@doman.com darfor att du har anmalt dig pa varan sida http x, om du inte vill fa fler meil AVREGISTRERA DIG,
Mailet ar skickat fran foretag X org nr etc)...

pa detta satt sa undvivker du ditt problem....
(ps jag forutsatter att du har tillatelse att skicka fran mottagarna?)

och sag till om du far mer problem

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

icaaq skrev:

Vad är spampoäng?

De flesta antispamprogram har en skala som avgör om det aktuella meddelandet bör betraktas som spam. Vanligtvis är skalan 1-10.0 där 10.0 anger den största sannolikheten för spam.

Napalm Lolita skrev:

Mycket bilder och lite text ger ju höga spampoäng, men vad baseras det på?

Det blev vanligare att spammare lade text i bilderna för att komma runt spamfiltrerna. Nackdelen är ju då att inte alla antispamprogram klarar av att läsa text i bilderna, och faktiskt avgöra om det är ett legitimt brev eller inte. Därmed betraktas brev med övervägande bilder som spam.

Jag skulle också kunna tänka mig att storleken på bildytan triggar spamfiltret. Större bild innebär ju att mer text får plats i den.

Tyvärr, spammarna förpestar för oss alla. Komplettera med mer vanlig text om du kan, och testa om du ser någon skillnad.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Välkommen till wF
Vi vill väl alla försöka att undvika Spam.
Nog är det bra att du frågar här, men ditt Nick känns inte så seriöst!
Har jag rätt eller är det rätt?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

SpamAssassin (och, antar jag, andra program) kan lägga till mailheaders där de förklarar vad det är som påverkar spambedömningen. Rota igenom dokumentationen för ditt spamfilter och se om du kan hitta nåt sånt.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)