webForumDet fria alternativet

text i div, <p> utan mellanrad

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

7 svar · 557 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hej,

Jag vill skriva lite text i en div på två olika rader, utan någon rad mellan. Typ:

<div style="background-color:red;">Röd text</div>
<div style="background-color:blue;">Blå text</div>

Jag vill dock att texten ska vara i samma format som min vanliga "paragraf-text", dvs <p>. Men om jag skriver...

<div style="background-color:red;"><p>Röd text</p></div>
<div style="background-color:blue;"><p>Blå text</p></div>

...kommer ju texten med en rads avstånd mellan sig eftersom det räknas som olika paragrafer. Något radavstånd vill jag inte ha, men jag vill ändå hålla exakt samma formatering på texten som <p>. Hur gör jag lättast detta? Antar att det är något kommando typ <p style="inget radbryt"> som ska till...

Lite rörigt, men någon kanske förstår?

Tack på förhand!

bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg

Har jag fattat rätt nu?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> 
<HTML> 
<HEAD>
<style type=text/css>
html, body {margin:5}
div {width:49%;display:inline}
</style> 
</HEAD> 
<BODY>
<p><div style="background-color:red;">Röd text</div><div style="background-color:blue;">Blå text</div></p>
</div>
</BODY> 
</HTML>
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

eriks skrev:

Antar att det är något kommando typ <p style="inget radbryt"> som ska till...

:)
Ja, ungefär:

p { margin:0; padding:0; }
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Tack. Bosse, där saknas en div i HTML-texten väl? Jag förstår inte riktigt heller vad 49% ska göra. Men om man bara tar det som står innanför p-taggarna så går det bra.

"Får" man sätta divar inom p-taggar? Jag har under alla år med HTML inte greppat hur man egentligen ska använda p-taggar. Det är ju faktiskt betydligt oftare jag skriver lösa ord än paragrafer med text. I detta fallet t.ex., är det vettigt att göra så här, eller är det vettigare att t.ex. ha en klass, och ta <span class="">??

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

<p style="display: inline;"> om du inte vill att det ska bli någon radbrytning, och <p style="margin: 0;"> om du inte vill att det ska bli någon marginal.

<p> bör du använda för att dela in stycken. Ska du bara ändra formatering på delar av en text, använd <span> istället.

Sen kan man ju ifrågasätta om dina <div> verkligen är nödvändiga här? Jag skulle nog ha skippat dom, och satt formateringen direkt på <p> istället, men eftersom koden är lösryckt från sitt sammanhang är det svårt att veta.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Voffo ska du ha divvar runt paragraferna öht? Behövs väl inte.
<p style="background:red; margin:0; color:#fff">blablabla</p>
<p style="background:blue; margin:0; color:#fff">blablabla</p>

(La till vit textfärg eftersom svart inte funkar så bra på rött och blått)

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

eriks skrev:

"Får" man sätta divar inom p-taggar? Jag har under alla år med HTML inte greppat hur man egentligen ska använda p-taggar. Det är ju faktiskt betydligt oftare jag skriver lösa ord än paragrafer med text. I detta fallet t.ex., är det vettigt att göra så här, eller är det vettigare att t.ex. ha en klass, och ta <span class="">??

Divvar är ju bara "behållare". Du "får" sätta dom var du vill, men förslaget du själv kommer med (span) är vad man brukar använda.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

eriks skrev:

P-element får bara innehålla inline-element så svaret på den första frågan är därför nej.

Sedan skriver du att du inte använder textstycken speciellt ofta och det kan vara lite galet men det behöver inte vara det. I en del webbapplikationer finns det inga direkta textstycken och man ska ju inte börja använda element för att man känner att "oj, nu var det länge sedan jag använde ett stycke" och slänga in det där det inte hör hemma. Det är innehållet som ska bestämma taggarna. Om du kikar på det här inlägget: vilka taggar hade du använt för att märka upp innehållet?

253 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
135 ms — hämta forumlista (db)
115 ms — hämta statistik (db)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)