i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Har fått ytterligare ett problem med tabeller i Netscape (4.7). SUCK!
<TABLE>
<TR>
<TD>
<TABLE BACKGROUND="top.jpg">
<TR><TD>Första tabellcellen med text</TD><TD></TD></TR>
<TR><TD></TD><TD>Andra tabellcellen med text</TD></TR>
</TABLE>
</TD>
</TR>
</TABLE>
Andra tabellcellen med text "ärver" tabellens bakgrundsbild. I andra fall har jag kunnat lösa det hela genom att skriva backgrund="", men om jag gör det i detta fall, försvinner bara den ärvda bakgrundsbilden, medan tabellens bakgrundsbild fortfarande bara täcker en del av tabellen.
Hoppas att ni förstår mitt problem och att någon kan komma med en lösning.
Tack på förhand
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Jag är inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar, men är det så att du har en bakgrundsbild även i den yttre tabellen?
I så fall måste du även lägga till en bakgrundsfärg i tabellcellen för att den yttre bakgrundsbilden inte ska synas igenom.
<TD bgcolor="#FFFFFF" background="">Andra tabellcellen med text</TD>
i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Nej, den yttre tabellen har ingen bakgrundsbild. Det är den andra tabellcellen med text som har den inre tabellens bakgrund, vilket gör att de överlappar varande.
jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg Hej, netscape kräver att där finns innehåll i alla tabellceller.
mvh Jörgen :)
------------------
.: Det är jag som ger svaren och det är Ni som ställer frågorna :.
i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Det har jag provat utan resultat.
Om jag skriver text även i de tomma cellerna får även dem samma bakgrundsbild (top.jpg) som den inre tabellen.
Någon som har någon ytterligare idé?
[Redigerat av i-or den 15 jan 2002]
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Hur vill du att det ska se ut då? Ska bilden synas eller inte, och på vilket sätt blir det inte som du vill ha det?
i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Bilden ska vara en bakgrund i den inre tabellen (hela tabellen) och det ska inte vara någon speciell bakgrund i de enskilda cellerna. Om du kollar på min kod så tror jag att du förstår.
Som det är nu upprepar sig bakgrunden i varje specifik cell istället för att enbart finnas i hela tabellen.
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Men då tror jag att jag förstår hur du menar.
Du måste då lägga bakgrundsbilden i den yttre tabellen, och lägga till background="" i den inre. Det här borde fungera:
<TABLE BACKGROUND="top.jpg">
<TR>
<TD>
<TABLE background="">
<TR><TD>Första tabellcellen med text</TD><TD> </TD></TR>
<TR><TD> </TD><TD>Andra tabellcellen med text</TD></TR>
</TABLE>
</TD>
</TR>
</TABLE>
Den här sidan beskriver förresten mycket bra hur NN resp. IE hanterar bakgrundsbilder i tabeller på olika sätt.
http://wolves.dreamhost.com/web/html/tbl01.htm
[Redigerat av hypatia den 15 jan 2002]
i-orMedlem sedan nov. 2001294 inlägg Nu vart det riktigt krångligt. Jag skiter i det där. Problemet uppstod när jag skulle ha text på en bild och då lade jag bilden som bakgrund istället. Men nu lägger jag in den som bild igen och fixar texten med <div> istället.
Men tack ändå för din hjälp.