ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Hejsan
Håller på att lära mig märkspråk på egen hand och har nu en draft till hemsidan där mycket av innehållet ligger där det ska och har rätt bakgrundsfärger men har tex inte gjort några knappar än plus en del grafik ska dit och ett av fälten ska fyllas med innehåll (mer knappar). Anledningen att jag inte vill använda framesets är att de väl utgår från att man inte kan lägga över själva ramarna med grafik? I vilket fall vill jag inte ha ramar runt allt innehåll på sidan. Eftersom jag är konstnärligt lagd så ska jag lägga in egenhändigt ritade avgränsningar - en vertikal och en horisontell. Och då gissar jag att det blir bättre med tables?
Jag har upptäckt att de som skrivit HTML i alla fall inte tänker som jag - jag tänker utifrån layoutperspektiv där man skulle utgå från att dra upp fält i pixlar eller procent av skärmen men de tänker utifrån innehåll - allt definieras i bilder, formulär, tabeller? Eller har jag missat något? Hur gör jag ett enda sammanhängande grått fält underst på sidan utan att tillverka en grå bild som jag länkar in?
Och så undrar jag hur jag får bort det vita mellan cellerna om jag nu ska ha sidan gjord som tabell (table) över huvud taget? Och om jag har den i tabellform vad gör jag för att slippa skriva något i den undre cellraden? Nu förstår ni nog varför jag tycker de tänker annorlunda än mig men men har jag missat något så har jag.
Undrar också hur jag centrerar sidan och begränsar den till minsta standard. Det är väl 800 bredd som minst på en normal dataskärm/laptop? Jag tror ändå jag utgår från 1024 bredd eftersom jag antar att det är vanligast nuförtiden.
En ytterligare senare grej blir att avgöra vad jag ska ha för DTD och om jag ska göra XHTML av den.
https://chaan.se
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg Din första mening måste varit den lägnsta jag någonsin läst. Jag orkar inte fortsätta läsa men du ska inte använda dig av tabeller. Använd dig av semantiskt korrekta element och CSS istället.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Har försökt med http://www.w3schools.com/css/css_examples.asp flera gånger men kommer inte in i det s.a.s. Jag tycker koden ser knepig ut. Vad menar du att jag ska använda för några style sheets om inte tabeller?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg
icaaq skrev:
En liten introduktion i webbstandarder
http://www.456bereastreet.com/lab/developing_with_web_standards/sv/
Bra tack
Läste
Punktar lite reflektioner
-Ok så när det blev uppenbart att HTML inte dög för webdesign infördes ett nytt språk med en massa sådana här tecken i } { i stället för att utveckla HTML - kommer HTML 5 lösa detta?
-Så lite kod som möjligt nämns - detta gillar jag.
-Känslomässigt motstånd jajemän precis som jag gillar danska bättre än norska gillar jag HTML bättre än CSS pga jag tycker HTML ser logiskt ut. Och att jag gillar PC bättre än Mac. För mig blir komplettering av HTML med CSS som att tvingas ha en mac inuti sin PC men jag förstår likväl att det måste användas och har ju gått igenom stadiet nyfikenhet inför CSS redan men tyvärr så hakar det inte fast i min hjärna. Jag blir deprimerad av CSS. Finns det något 3dje sätt att göra layout? CSS verkar ju bra om man vill göra om designen totalt och ofta. Och det ska jag inte. Men jag tänker ha ett sidhuvud som följer med till alla sidor och det antar jag måste göras i CSS för att det ska bli så enkel kod som möjligt. Följde även länkarna till http://www.hotdesign.com och csszengarden.com men blev inte imponerad. Dessutom oroad då det står att CSS cashas i browsern och följer med till alla mina sidor - all layout på min startsida ska ju naturligtvis inte följa med till de andra sidorna. Här är ett skräckexempel http://www.scms.org/index.html - på grund av den vänstra kolumnen som hänger med överallt begränsas ju sidan rätt rejält även i de fall det liknar artiklar - jag kan inte ha det så och skulle jag gjort deras sida skulle jag nog inte ha länkarna i vänsterkolumnen heller utan utnyttja utrymmet i sidhuvudet och gjort knappar till länkarna istället. Fast läsningen gjorde i alla fall att jag kom på hur jag skulle kunna lösa problemet med indexsidan - mörkgrått görs i CSS (hur jag nu får den koden att låta bli att cachas?) och det ljusgrå fältet får vara kvar som table.
-Kan för övrigt infoga att chaan.se fått jättebra indexering på Google utan validering osv (träff 1 på sökning på chaan) men det hindrar ju inte att jag ska fixa till koden i framtiden och skryta med att den är standardiserad på sidan. Det var också träff 1 på Google innan jag lade till texten chaan.se på sidan
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg Alltså, språket med alla { och } kallas CSS och ska användas TILLSAMMANS med HTML. CSS bestämmer hur allt ska visas enkelt sagt. Det är ingen ersättning till något, och du kommer säkerligen använda CSS till HTML5 också.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Upptäckte att jag kunde skriva hur jävla mycket som helst och tvivlar på allmänintresset i det
Har nu löst problemet med fula tables på indexsidan och än har jag inte sett CSS:en följa med till någon av mina andra sidor.
Blir intressant att se vad som händer när jag lägger på mina egna tecknade "linjer" sedan (inte linjer egentligen).
Letar nu efter några skapligt snygga rektangulära knappar till länkarna.
Söker också en bra pålitlig webcounter som går att ställa in och som visar "Visits" alltså det ska stå "Visits" och inget annat och söker också ett tjusigt typsnitt i flerfärg - något glansigt - för att göra en logo.
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg
Chaan skrev:
http://www.scms.org/index.html - på grund av den vänstra kolumnen som hänger med överallt begränsas ju sidan rätt rejält även i de fall det liknar artiklar - jag kan inte ha det så och skulle jag gjort deras sida skulle jag nog inte ha länkarna i vänsterkolumnen heller utan utnyttja utrymmet i sidhuvudet och gjort knappar till länkarna istället.
Det är inte CSS eller någonting som tvingar vänsterkolumnen att hänga med på alla sidor. Jag tror att "Santa Cruz Montessori" har valt att ha den kolumnen på alla sidor. Du kan med hjälp av CSS få alla dina sidor att se olika ut om du vill. Men tack vare det faktum att du kan inkludera en CSS-fil på varje sida behöver du bara ange att din bakgrund ska vara "grey" på ett ställe, istället för på varje sida. Mindre kod :)
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg
Ledel skrev:
Det är inte CSS eller någonting som tvingar vänsterkolumnen att hänga med på alla sidor. Jag tror att "Santa Cruz Montessori" har valt att ha den kolumnen på alla sidor. Du kan med hjälp av CSS få alla dina sidor att se olika ut om du vill. Men tack vare det faktum att du kan inkludera en CSS-fil på varje sida behöver du bara ange att din bakgrund ska vara "grey" på ett ställe, istället för på varje sida. Mindre kod :)
Ok tack
Då behöver jag oroa mig mindre då.
Fast en sak förstår jag verkligen inte - när jag surfade och läste om CSS stod det mycket om att sära på struktur och design men det stod inte i klartext att man ska göra en CSS-fil? Finns det något sådant? Eller?
Som sagt mitt sidhuvud ska följa med till de andra sidorna - när jag har byggt det! Vore ju bra att göra rätt från början och jag antar att det måste bli CSS.
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg Du skapar en CSS-fil, låt oss kalla den minStil.css. I den här kanske du anger följande:
body
{
background-color: #CCC;
}
p
{
font-family: verdana;
}
Nu har du angett att <body>s bakgrundsfärg är #CCC, samt att alla <p> ska ha typsnittet Verdana.
Om du nu inkluderar den här CSS-filen i alla dina sidor kommer alla sidor att flöja denna, vilket gör det enkelt när du vill ändra till Courier som typsnitt istället. Du behöver då bara ändra CSS-filen, eftersom alla andra sidor "frågar" denna efter informationen.
Så du bygger din HTML nästan som vanligt, bara att du bryter ut allt som (enkelt sagt) bestämmer hur något ser ut, och stoppar det i en CSS-fil.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Ok så jag gör en sådan fil och laddar upp i rotkatalogen och sedan länkar jag till den i varje dokument som ska använda stilmallen? Du tvingar mig gissa.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Jag skulle talat om från början vad jag i princip söker för förståelsen jämte detaljerna.
Jag söker läsning om i vilka fall det rekommenderas HTML respektive CSS (och kanske andra lösningar som jag inte känner till än) - någonting på kanske 10-30 sidor - på svenska eller engelska.
Det närmaste jag kommit hittils var ett föredrag som jag hittade som en länk på sidan om webstandarder som jag fick postat. I det föredraget kom det på sidan 20 eller så att man ska ha HTML till riktiga tabeller eftersom CSS inte fixar det så bra - men jag skulle behöva någon mer kärnfull läsning. Har läst svenska och engelska wikipedia-artiklarna om HTML och CSS så jag har ett hum om vad det gäller.
Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg Varför tabeller för layout är dumt
http://standardice.com/seybold/
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg
Chaan skrev:
Jag söker läsning om i vilka fall det rekommenderas HTML respektive CSS
Frågan är felaktigt ställd eftersom HTML och CSS inte går att likställa.
Det är inte frågan om att välja det ena före det andra.
Du använder båda språken eftersom de kompletterar varandra.
KrikoMedlem sedan dec. 2006382 inlägg HTML är kort sagt allt du vill ha på din sida. CSS talar om för webbläsaren hur detta "allt" ska positioneras och se ut.