webForumDet fria alternativet

Lägga fade längst sidan av en div

HTML & CSS

0 svar · 239 visningar · startad av geeky

Medlem sedan mars 200815 inlägg
Frågan#1

Hej,

Vill lägga på en vanlig fade längst sidan av contentområdet så det blir en skuggeffekt (som det brukar finnas på i princip alla sidor på nätet idag). Den här visar lite tydligare vad jag menar. De röda rutorna ska alltså föreställa fades som ska skapa en skuggeffekt mot contentområdet.

Problemen jag har grundar sig i att contentområdet varierar i både bredd och längd (som jag skrivit på bilden) så det är väldigt svårt att positionera faden både horisontellt och vertikalt. Faden är bara någon pixel hög och upprepas nedåt. Men kan man göra så att faden vertikalt slutar precis där contentområdet slutar? För jag menar contentområdets längd kommer variera beroende av hur långa eller korta nyheter som skrivs på sidan. Så hur gör man för att faden slutar längst ner på sidan varje gång?

Just nu jag skapat en div för den vänstra faden, en div för contentområdet och en div för den högra faden. Sen har jag satt alla dessa till float:left och inneslutit alla dessa tre divar i en övergripande div som jag centrerat med margin: 0 auto. Men eftersom att allt är float:left så är det ändå osymmetriskt.

Några tips på hur man kan lösa dessa två problem: dels hur man ska ordna faden nedåt med hänsyn till att sidans längd varierar och dels hur man kan lägga in faden så att sidan centreras korrekt.

Tacksam för alla tips.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)