webForumDet fria alternativet

Transparant png vid :hover i IE

HTML & CSS

5 svar · 482 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag har lite problem med PNGs i IE6. Oväntat va? :p

Kolla in https://www.silfvercreations.com/photoblog så ser ni att pilarna över bilderna blir jäkligt fula i IE.

Så här ser min kod ut som jag använder:

#menu_browse {padding: 7px; position: absolute;margin: 0 0 0 -10px; padding: 0px;top: 0px; left: 0px; z-index:10;}
#menu_browse a {outline: none;}
#menu_browse_prev, #menu_browse_next {width: 49.9%; height: 100%; background: transparent url(blank.gif) no-repeat; display: block;}
#menu_browse_prev {top: 0; left:0; float: left;}
#menu_browse_next {top: 0px; right:0px; float: right;}
#menu_browse_prev:hover, #menu_browse_prev:visited:hover {background: url(prevImage.png) no-repeat center center;cursor: pointer;}
#menu_browse_next:hover, #menu_browse_next:visited:hover {background: url('nextImage.png') no-repeat center center;cursor: pointer;}

Finns det någon lösning för IE? Försökte lägga till:

* html #menu_browse_prev:hover, #menu_browse_prev:visited:hover {background: none; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(enabled=true, src='nextImage.png', sizingMethod='crop');}
* html #menu_browse_next:hover, #menu_browse_next:visited:hover {background: none; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(enabled=true, src='prevImage.png', sizingMethod='crop');}

Men då buggade IE ur totalt. Antar att IE inte gillar när man lägger :hover på en div.

Medlem sedan mars 2006296 inlägg

IE6 och under klarar inte av transparenta png bilder utan lite hjälp av javascript

edit: :r jo, det funkar ju utan js med men då lär man använda skumma css filter som bara funkar i ie och ändå buggar....

Hittade http://labs.unitinteractive.com/unitpngfix.php för ett par dagar sedan, kan t om ha vart här på forumet... Har dock inte testat det själv ännu.

Ska kika på den Nate.A. Tack. :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Fast om folk slutade fulhacka bort alla brister i IE6 så kanske folk skulle sluta använda den också?

Senaste stora uppdateringen till IE6 kom för 4 år sen, någon gång måste man släppa taget... Då blir det ju bättre för alla :)

Medlem sedan apr. 2008137 inlägg

Du skulle kunna göra ett javascript som byter ut filtret vid mouseover om IE trilskas med det.
Sen borde du köra med korrekt IE implementation av cssen, kan mycket väl vara * html hacket som ställer till det.

<!--[if lte IE 6]>
	<link rel='stylesheet' type='text/css' href='ie.css' media='screen' />
<![endif]-->

Nate.A skrev:

Hittade http://labs.unitinteractive.com/unitpngfix.php för ett par dagar sedan, kan t om ha vart här på forumet... Har dock inte testat det själv ännu.

Det här scriptet fixade inte mitt problem. :l

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)