webForumDet fria alternativet

Position och innehåll i boxar

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

12 svar · 894 visningar · startad av mikaelsooh

mikaelsoohMedlem sedan feb. 2007200 inlägg

Jag sitter och försöker bygga en sida i CSS och har fasliga problem med positioneringen av boxarna.

Hur jag än vrider och vänder på det hela är det ALLTID en eller flera boxar som envisas med att inte stanna på samma plats hela tiden. Får jag dem där jag vill att de ska vara så rör de sig garranterat när jag förminskar eller förstorar webläsarens fönster.

Är det någon som kan tala om vad jag gör för fel?

Koden:

<body>

<div id="Bakgrund">

<div id="Bild"></div>

<div id="Header"></div>

<div id="menycontainer">
						<ul id="meny">
						<li><a href="info.html">Info</a></li>
						<li><a href="images.html">Images</a></li>
			    		<li><a href="video.html">Video</a></li>
    					<li><a href="reviews.html">Reviews</a></li>
    					<li><a href="calendar.html">Calendar</a></li>
    					<li><a href="discography.html>Discography</a></li> <li><a href="contact.html">Contact</a></li>
    					<li><a href="links.html">Links</a></li>
    					<li><a href="guestbook/guestbook.php">Guestbook</a></li>
						</ul>					
					</div>

<div id="Content"></div>					

<div id="Nyhetsbox"></div>

<div id="RSS"></div>
						<div id="Nyheter"></div>

<div id="Footer">

<div id="Player"></div>
						<div id="Subscribe"></div>

</div>

</div>

</body>

och min css:

/*Bakgrund*/
#Bakgrund { background-color: #000; width: 900px; height: 750px; margin: 20px auto; padding: 0; border: solid 2px #eee1c0; }
#Bild { background-image: url(../images/bakgrund.jpg); background-repeat: no-repeat; position: relative; left: 467px; width: 433px; height: 488px; float: none; clear: none; margin-top: 15px; }
#Header { font-family: georgia; background-image: url(../images/header.jpg); background-repeat: no-repeat; background-position: 10px 10px; position: absolute; top: 15px; width: 800px; height: 100px; z-index: 2; }
/*Meny*/
#content{ position: absolute; z-index: 4; float: left; }
#menycontainer ul{ color: #2b2b2b; font: 70% georgia; position: relative; right: 21px; bottom: 135px; z-index: 4; margin-left: 10px; }
#menycontainer li{ position: relative; right: 10px; bottom: 135px; z-index: 4; display: inline; list-style: none; }
#menycontainer li a{ color: #fff; background: yellow; text-decoration: none; padding: 5px 7px; margin-right: 12px; position: relative; right: 10px; bottom: 135px; z-index: 4; border: solid 1px #2b2b2b; }
#menycontainer a:link{ color: #2b2b2b; position: relative; right: 10px; bottom: 135px; z-index: 4; }
#menycontainer a:visited{ color: #2b2b2b; position: relative; right: 10px; bottom: 135px; z-index: 4; }
#menycontainer a:hover{ color: #fff; position: relative; right: 10px; bottom: 135px; z-index: 4; border: solid 1px #ffffff; }
/*Boxar*/
#Content { background-color: yellow; position: absolute; top: 150px; width: 561px; height: 440px; z-index: 3; overflow-x: hidden; float: none; clear: none; margin-top: 10px; margin-left: 10px; }
#Footer { background-color: olive; position: absolute; top: 600px; width: 561px; height: 172px; z-index: 3; float: none; clear: none; margin-left: 10px; }
#Player { background-color: blue; position: absolute; top: 11px; left: 0; width: 275px; height: 151px; z-index: 4; float: none; clear: none; }
#Subscribe { background-color: red; position: absolute; top: 11px; right: 0; width: 275px; height: 151px; z-index: 5; float: none; clear: none; }
#Nyhetsbox { background-color: orange; position: absolute; top: 600px; left: 10px; right: 10px; width: 331px; height: 172px; z-index: 3; }
symbolismMedlem sedan mars 2007522 inlägg

du skulle inte kunna lägga upp en länk så att man kan titta direkt hur resultatet ser ut? lite lättare än att gissa sig fram i en massa kod=)

Visst har jag en länk: http://www.sooh.se/temp2/index.html

Dock ska ju filen inte heta *.html sedan utan den gör bara det nu eftersom jag gjorde filen för att testa så att allt fungerade på datorn innan jag laddade upp det.

Hur som. Tanken är att när sidan laddas första gången ska en sidan öppnas i det gula fältet och när man klickar på länkarna ska även de öppnas i det gula fältet.

/M

okej först och främst till ditt boxproblem.

Vilka boxar är det som inte stannar där de ska? äör du säker på att du inte har "för många boxar"? så som jag ser det nu behöver du inte fler än 6 eller 7 boxar. hur många boxar har du? kan du sketcha en enkel bild i paint och visa exakt hur du vill ha det? för det kan hända att jag inte ser sidan som den ska vara;)

Ja just det ja... boxproblemet tror jag att jag har löst. Jag vågar inte helt hundra säga det, men jag tror det. Oavsett. Jag ritar ihop en skiss så att det går att förstå, det är ju relativt säkert att jag klantat till nånting i koden eftersom jag egentligen inget kan.

Bilden kommer strax.

/M

mikaelsooh skrev:

det är ju relativt säkert att jag klantat till nånting i koden eftersom jag egentligen inget kan.

/M

vadå inget kan? hur har du kodat ihop allting då?

Jo, lite kan jag. Men det är mer på nivån att jag vet hur man pusslar ihop saker, men när det inte funkar så fattar jag ingenting. Jag har väl lite baskunskaper.

/M

har du gått igenom webdesignskolans CSS-guide? det är ganska svårt att "gissa" sig fram. Du måste veta hur allt fungerar, vad attributen gör osv annars kommer du bara lägga ner en massa extratimmar på att rätta till det senare. Typ bestäm dig först för att göra en layout med två kolumner och ett sidhuvud. Sedan försöker du lägga till en sidfot osv. Du kan inte börja med en sida med 6-7 boxar om du inte felfritt kan bygga en mindre sida.

Bara ett råd;)

Det är nog ett ganska bra råd... Jag har dock använt mig en del av webdesignskolan. Jag har helt enkelt gjort så att jag haft en föreställning om hur saker och ting ska se ut och vad för saker som ska finnas och därefter försökt bygga en layout. Jag har ju tvingats lära mig rätt mycket på vägen så det kanske är lite av en överdrift att påstå att jag inget kan. Jag kan en del men inte tillräckligt är väl mer sant.

Hur som helst. Om du kollar här så finns en bild av hur jag tänkte det skulle se ut (bortsett från de hiskeliga färgerna som bara fungerar som markörer). Såg det likadant ut på din dator verkar det som att jag kanske löst positioneringen.

/M

jo precis så ser det ut... men du borde kolla kompatabilitet i IE och Opera också innan du ropar hej=)

Jag borde nog göra det... har byggt för FF och har sett att det ser helt felkn***at ut där. Ska försöka läsa in mig på det.

Men så länge jag fått det där det ska vara i en webläsare så är jag en god bit på vägen med positioneringen.

det viktiga är bara at du inte lägger attribut på attribut i alla olika boxarna - då blir det lätt att man räknar fel. DVS om du har marginright: 5px i en box och du sätter margin-left: 5 px i boxen bredvid kan du lika gärna enbart ha margin-right: 10px i den första boxen^^

ok! Hade du något tips på hur jag får innehållet att dyka upp där det ska?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)