webForumDet fria alternativet

CSS & olika webbläsare

2 svar · 390 visningar · startad av Kvarner

KvarnerMedlem sedan sep. 2004180 inlägg

Tja alla!

Har precis bestämt mig för att börja lära mig css på allvar och tycker det går bra. Kul är det också! Efter att ha kodat en sida nu med css och jämfört resultaten i IE6 och Opera så märker jag att en div box som jag placerat nästan mitt på sidan innehållandes text lägger sig någon/ett par pixlar "fel" i Opera jämfört med IE6. Är det något man får leva med eller har jag kodat fel?

Jag hade för mig att det som var så bra med css var att det fungerade felfritt universiellt så att säga. Eller med andra ord, att det ska se likadant ut vilket webbläsare man än använder.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Det är nog inte Opera som gör felet, utan IE. Olika webbläsare tolka saker olika, även gällande CSS.

width + padding beräknas annolunda i firefox,opera osv än vad IE gör. Man brukar säga att man bygger en sida för alla andra läsare och fixar till det med antingen "IE hack" eller Egna IE css filer. Det mesta kan man fixa så det ser ok ut de flesta läsarna.

KvarnerMedlem sedan sep. 2004180 inlägg

Okej, tack för svaret. Då är det lite som jag misstänkte. Jag ska google "IE hack" och se vad jag hittar.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)