webForumDet fria alternativet

Bildgalleri ska inte radbrytas

6 svar · 561 visningar · startad av Type

TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg

Hej
Jag sitter inne på en wordpress-installation med nextgen gallery.

Galleriet skapar upp en massa DIVar med tumnaglar. Så långt är allt frid o fröjd. Nu vill jag att dessa tumnaglar ska listas på en lång rad. Om raden blir för lång ska en scroll i x-led finnas. Detta funkar inte utan när utrymmet i x-led är slut bryter den och bilderna hoppar ner till nästa rad. Går detta att undvika på något sätt? Att tvinga divarna att bygga vidare på bredden istället?

Kika på http://www.sigvardsson.nu/mounira/wordpress/ så förstår ni hur jag menar...

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Ser två möjligheter, efter att tittat lite snabbt...
Antingen sätter du width:auto; på right-diven.
Eller att du plockar ut bottom-diven ur right-diven.

Jag provade att sätta width:auto på right. funkade inte. Då bryter tumnaglarna när de nått hela skärmytan. Jag vill att de aldrig ska bryta till en ny rad.

Som jag ser det skulle det funka om jag kunde sätta en width på bottom-diven. Säg att jag sätter den på 2500 px. Då kommer det få plats många fler tumnaglar. Problemet är att jag inte vet hur många bilder det är och därför inte hur stor jag ska göra bottom-diven.

Något annat förslag? Kanske går det inte att lösa alls...

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Problemet består nog i att thumbnail-boxarna är floatade.

Använder du float på ett element så har du ju deklarerat att elementet inte skall vara med i normala flödet utan agera på egen hand. Fler floatade objekt knuffas ihop.

Därför kommer en overflow aldrig triggas för den kollar bara om bredden blir för stor och om alla objekt är floatade så finns det 0 st objekt att beräkna bredd på.

Jag har dessvärre ingen bra lösning men jag tror att pilla med floatade/icke-floatade element kan vara en bra början.

headbug skrev:

Jag har dessvärre ingen bra lösning men jag tror att pilla med floatade/icke-floatade element kan vara en bra början.

Menar du ungefär float:none?
Ingen förbättring hittills. Jag ska sätta mig ner mer ordentligt senare men har någon en bättre lösning tas det tacksamt emot.

Jag kom på hur jag annars kan lösa det, eller tror jag kan lösa det. Det finns inget krav egentligen på att tumnaglarna ska ligga i divar. Jag kan ju skriva om pluginen lite. Då slipper jag problemet. Så får det bli om det inte finns någon bättre lösning. Det är inte snyggt men det går. (Kanske ;) )

En liten lätt modd av plugin-en löste problemet.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)