Jag jobbar på ett forum och använder därför mest tables, jag har provat med div också men det funkar inte så bra när det är olika information, som expanderar/minskar osv när man rör skärmen och beroende på vad folk skrivit osv.
Hursomhelst, nu har jag ett table med en td. Inuti denna td har jag lagt ännu ett table (det behövs delvis för att få en border på en enskilld td och delvis för att få en egen ruta inuti en enskilld td).
Problemet är att jag inte kan sätta height 100% på detta table, utan tablet följer bara höjden på innehållet i den. Det är konstigt för width 100% funkar hur bra som helst.
Jag tänkte att det kanske hade med att göra alla saker som finns i ett forum så jag testade förenkla det jättemycket till en vanlig liten sida med denna kod:
<table width="337" height="164" border="1">
<tr>
<td>
<table width="100%" height="100%" border="1">
<tr>
<td>Hej, jag borde vara 100% i höjd, men jag är bara kanske 10px eller något :(</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
Det blir samma problem om jag gör om tablet inuti till en div såhär:
<table width="337" height="164" border="1">
<tr>
<td>
<div style="width:100%;border:1px solid #000; height:100%">Hej, jag borde vara 100% i höjd men är bara kanske 10px eller något :(<div>
</td>
</tr>
</table>
Varför går det inte att lägga 100% height inuti ett table?
100% uträknas efter innehållet (i den innre tablen)?? och inte efter hur stor din yttre table är, men det borde ju finnas en lösning antar jag.
<table width="337" height="164" style="border:thin solid #000" [U]cellspacing="5"[/U]>
<tr>
<td style="border:solid thin #000;">
<table width="100%" height="100%">
<tr>
<td>Hej, jag borde vara 100% i höjd, men jag är bara kanske 10px eller något </td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
Prova nått sånt, cellspacing la jag bara till för att man ska se att det är två linjer. Annars kommer det nog en bra lösning inom snar framtid :)
100% uträknas efter innehållet (i den innre tablen)?? och inte efter hur stor din yttre table är, men det borde ju finnas en lösning antar jag.
<table width="337" height="164" style="border:thin solid #000" [U]cellspacing="5"[/U]>
<tr>
<td style="border:solid thin #000;">
<table width="100%" height="100%">
<tr>
<td>Hej, jag borde vara 100% i höjd, men jag är bara kanske 10px eller något </td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
Prova nått sånt, cellspacing la jag bara till för att man ska se att det är två linjer. Annars kommer det nog en bra lösning inom snar framtid :)
Tack för svar :)
Det var ju en bra idé, men tyvärr så måste bordern vara på tablet istället för td:n runtomkring.
(Detta beror på att i tablet ligger en expanderande bakgrundsbild som ska täcka ända ut i kanten på orginal-tablet. Denna bakgrundsbilden kan jag inte läggas ute i den andra td:n för där ligger redan en annan bakgrundsbild)
Om du vet att höjden är 164 så kan du väl sätta det i båda tablarna?
Nej, det är det jag inte vet, för i forumet ändras höjden hela tiden beroende på hur långa tråd-namn osv :( Det är alltså data som förs in där i mitten..
Jag gjorde om allt som sagt, lite svårt att förklara för massa andra koder i själva forumet. Men jag tog i alla fall bort tablet inuti helt och hållet och la en annan td brevid osv istället..så det blev ett mer "normalt" sätt men blev endå bra med min design :) Så själva problemet jag frågade efter här löste jag aldrig, utan gjorde bara om det istället med ett resultat som funkade.
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.d8c17768