webForumDet fria alternativet

Om att lägga in en bok på en hemsida

HTML & CSS

21 svar · 1 073 visningar · startad av EmmaW

Medlem sedan apr. 2008152 inlägg
Frågan#1

Hej :)

Jag har en e-bok i pdf format (till Adobe Acrobat dvs). Jag vill lägga in hela denna bok så att den går att läsa direkt på min hemsida.

Eftersom jag vill ha innehåll runtomkring så går har jag lyckats göra det genom att skapa "frames" och helt enkelt bara köra pdf dokummentet i en frame. Men det blir skum scrollning osv, inget kul alls, jag vill helst slippa frames.

Först undrar jag: Är pdf det bästa sättet att lägga in sin e-bok, enklast för folk att läsa eller är det för många som fattas acrobat reader? Vad finns det för annat alternativ? Jag vill också att mitt innehåll ska vara så skyddat som möjligt, jag vill att det ska läsas på sidan och helst inte bli nedladdat. I acrobat finns det "spara ikon" och "skriva ut ikon" osv, kan man ta bort detta på något sett? Även om det går att skydda sig mot ctrl+c på något sett vore väldigt bra, men ingen måste.

Sedan undrar jag: Hur jag jag lägga in ett dokumment direkt i ett table (eller div) istället för att använda frames? :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

pdf-filer behandlas ganska olika i olika webbläsare och beroende på varje enskild användares egna inställningar, plug-ins, osv. Det går alltså inte att greja en enda lösning och tro att alla kommer att se filen på samma sätt. Vad du än gör, så kommer en massa folk att bl.a. få filen nedladdad istället för läsbar i webbläsaren, andra får upp filen i ett separat fönster, osv.

Ska du visa nåt på webben, så ska du allra helst använda vanlig html. Inte pdf eller annat filformat.

Du kan aldrig hindra folk från att spara en fil som du har på din webbplats. Du kan kanske göra det svårare för en del, men aldrig någonsin hindra dom helt. Filen är ju förresten redan nedladdad eftersom dom ser den i webbläsaren.

Enklast: Gör vanliga html-sidor. Näste enklast: Gör pdf och låt dom ladda ner. Tredje enklaste: Lägg upp boken i en av de speciell flash-applikationer som är gjorda för att bläddra. Sök på t.ex. "flash page flip" så får du fram ett urval.

Danne V skrev:

pdf-filer behandlas ganska olika i olika webbläsare och beroende på varje enskild användares egna inställningar, plug-ins, osv. Det går alltså inte att greja en enda lösning och tro att alla kommer att se filen på samma sätt. Vad du än gör, så kommer en massa folk att bl.a. få filen nedladdad istället för läsbar i webbläsaren, andra får upp filen i ett separat fönster, osv.

Ska du visa nåt på webben, så ska du allra helst använda vanlig html. Inte pdf eller annat filformat.

Du kan aldrig hindra folk från att spara en fil som du har på din webbplats. Du kan kanske göra det svårare för en del, men aldrig någonsin hindra dom helt. Filen är ju förresten redan nedladdad eftersom dom ser den i webbläsaren.

Enklast: Gör vanliga html-sidor. Näste enklast: Gör pdf och låt dom ladda ner. Tredje enklaste: Lägg upp boken i en av de speciell flash-applikationer som är gjorda för att bläddra. Sök på t.ex. "flash page flip" så får du fram ett urval.

Grejen är att hela boken är designad och tryckt (den såldes i affärer tidigare) i PDF format. Att försöka ändra om hela designen till vanlig html text tror jag knappast kommer att bli så snyggt.. eller hur ska jag lyckas behålla samma snygga design?
Dessutom är PDF dokumentet uppdelat på ett välgenomtänkt sett med sidor/layout..blir inte lätt med html. Sedan innehåller pdf fördelar genom att man kan zooma osv, känns bara konstigt och inte proffsigt att släppa en hel bok på en vanlig html sida, men jag kan ha fel.

Hur funkar det med flash-applikationer? Jag har aldrig använt något sånt tidigare. Är det svårt? Blir det snyggt eller sitter jag med samma problem som i html med att designen eventuellt bli förstörd?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Du kan konvertera pdf-filer till flashformat. Då bibehålls layouten i boken och det går enkelt att infoga på en webbsida.

Läs PdfMeNot: Online PDF to Flash conversion eller hitta mer genom en Google-sökning: pdf to flash.

Däremot är det en dum idé av flera andra anledningar som Danne V redan påpekat. Böcker bör vara i ett format som användaren vill läsa, inte vad du tycker att de borde läsa.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Exempel på en flash-bok:
http://www.page-flip.com/new-demos/02-object-demo/index.htm

Tack för alla svar :)

Men alltså med flash behöver det väl inte se ut som den blädder-boken? (just det exemplet var snyggt men passar inte min bok med massor av text) Jag vill i princip att det ska se ut som när man scrollar i ett vanligt pdf-dokument.
Har ni sett google-books? De är riktigt bra, fint så man kan scrolla och zooma lite samt infogad i sidan. Verkar också vara svårt att kopiera material. Så vill jag ha det :)

Pace skrev:

Däremot är det en dum idé av flera andra anledningar som Danne V redan påpekat. Böcker bör vara i ett format som användaren vill läsa, inte vad du tycker att de borde läsa.

Menar du att flash är en dålig idé för att användare inte vill läsa det så, eller hur menar du? Förstår inte riktigt hur du menar.

Alltså jag vill göra det som användaren vill ha det (med enda restrektion att det ska vara på sidan och inte nerladdat), det är därför jag vill ha kvar samma design som i PDF eftersom den är bra. Det är också därför jag vill infoga den i sidan, för jag ska ha lite länkar osv längst uppe som jag tror användaren vill ha.

Att läsa en bok i flashformat är en dålig idé. Det är inte anpassat för det vad gäller storlek, det går inte att länka enskilda sidor för att återuppta läsningen, det kan vara svårt att interagera med tangentbordet m m. Allt hänger på den som gör flashapplikationen.

Google Books tycker jag är lysande eftersom man kan ögna igenom en bok på ett enkelt sätt. Men att läsa en bok på det viset avskyr jag. Det är bättre att anpassa texten för nätet än att använda nätet som en distributionskanal för böcker. Det är som att distribuera en papperstidning i pdf-format i stället för att ha en sedvanlig sajt där senaste nyheten publiceras överst.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Allt som publiceras på internet för allmänheten går att ladda ner, så är det.
Flash är nog det sämsta tänkbara för att presentera en bok enligt mig.
Det går inte att skriva ut
Det går (oftast) inte att förstora texten om man ser dåligt.
Var inte rädd för att publicera din PDF! :)

EmmaW skrev:

Tack för alla svar :)

Men alltså med flash behöver det väl inte se ut som den blädder-boken? (just det exemplet var snyggt men passar inte min bok med massor av text) Jag vill i princip att det ska se ut som när man scrollar i ett vanligt pdf-dokument.
Har ni sett google-books? De är riktigt bra, fint så man kan scrolla och zooma lite samt infogad i sidan. Verkar också vara svårt att kopiera material. Så vill jag ha det :)

Menar du att flash är en dålig idé för att användare inte vill läsa det så, eller hur menar du? Förstår inte riktigt hur du menar.

Alltså jag vill göra det som användaren vill ha det (med enda restrektion att det ska vara på sidan och inte nerladdat), det är därför jag vill ha kvar samma design som i PDF eftersom den är bra. Det är också därför jag vill infoga den i sidan, för jag ska ha lite länkar osv längst uppe som jag tror användaren vill ha.

Dina två önskemål är ju varandras totala motsatser. Å ena sidan vill du ha det som Google Books. Å andra sidan vill du "göra det som användaren vill ha det". Google Books presenterar böcker som rena bilder (jpg och png) och där kan användaren inte påverka någonting.

Du måste alltså välja väg:

Antingen bryr du dig mindre om layouten, gör om boken till html och skapar så många sidor du tycker att boken ska ha. Då kan du lägga upp länkar vid sidan om och användaren kan enkelt förstora/förminska text, den kan "läsas" av synskadade, den laddar ner snabbare (kräver mindre bandbredd) osv.

Eller så fokuserar du mer på formen/layouten och gör den som flash. Leta igenom länkar som föreslagits tidigare och/eller sök för att hitta variant som passar bättre. Då blir boken cool men kommer att ta längre tid att ladda er, kan inte läsas av synskadade, kräver flash och det är svårare för användaren att öka textens storlek eller ladda ner, spara och printa ut.

Eller så använder du pdf. Då kan användaren även ladda ner och spara för t.ex. läsning off-line och printa ut på papper. Men han kan inte ändra textens storlek, synskadade har problem (tror jag?) och det kan bli en ganska stor fil.

Du verkar heller inte riktigt förstått att du inte kan hindra folk att spara någonting som finns på nätet, och du blandar ihop begreppen att "ladda ner" och att "spara på disk".

"Laddar ner", det gör man med t.ex. webbläsaren. Allt du ser i den (texter, bilder, filmer, osv) är redan nedladdat till din dator. Annars kan du ju inte se det. Däremot kan det vara enklare eller svårare att spara - men aldrig helt omöjligt. Du kan alltså inte hindra folk att på ett eller annat sätt spara det du visar på din webbplats.

Och tänk efter: Om du ändå har boken tillgängligt för alla människor i hela världen på din webbplats, vad gör det om några av dom skulle spara den?

Så du måste nog sätta dig och ta en funderare på BÅDE hur du vill att boken ska presenteras OCH det där med att försöka hindra folk att spara den.

Rent generellt bör du veta att det är jobbigt att läsa längre texter på en bildskärm bl.a. eftersom skärmen samtidigt är en ljuskälla. Dessutom är mysighetsfaktorn låg. Det är avsevärt behagligare att läsa en bok på papper, och känns mycket, mycket trevligare.

Om jag vore du (och hade upphovsrätt så att jag fick publicera boken på nätet - för det har du väl?) så skulle jag lägga upp boken som pdf för nedladdning eller läsning online (med tydlig upplysning om upphovsrätten), och kanske lägga upp bokens omslag och första sidor i form av bilder á la Google Books i en skrollande div som aptitretare.

Allt detta utan att jag har en aning om hur omfattande boken är, vems den är, eller vad du har för syfte med den (dvs om det t.ex. är en slags debut-bok som du försöker få ett genombrott med).

*Red: Bäst att tillägga att jag reserverar mig för misstag när det gäller om synskadade kan läsa/lyssna till pdf eller flash. Det kanske dom kan numera. Det är ju ganska troligt att dom i alla fall ska kunna använda en nedladdad pdf-fil.

Samma sak med att öka/minska textstorlek i flash och pdf. Det kanske finns nåt sätt numera som en del använder....*

Tack igen för svar :)

Pace skrev:

Google Books tycker jag är lysande eftersom man kan ögna igenom en bok på ett enkelt sätt. Men att läsa en bok på det viset avskyr jag. Det är bättre att anpassa texten för nätet än att använda nätet som en distributionskanal för böcker. Det är som att distribuera en papperstidning i pdf-format i stället för att ha en sedvanlig sajt där senaste nyheten publiceras överst.

Vad är bättre med att läsa det i html än i google books, det ser väl rätt enkelt och bra ut osv i google books? Förstår inte vad som skulle vara just skönare att läsa i html.

I PDF kan faktiskt synskadade läsa också på grund av att där finns en jättebra zoom, på det sättet kan man göra bokstäverna så stora man vill.

Jag håller med om att det kanske inte är lika skönt att läsa boken på internet, men att trycka den är kostsamt osv, jag vill erbjuda den gratis. Jag har själv läst flera böcker i PDF format på skärmen och det har funkat bra enligt mig, mer en vanesak kanske.

Jag har rättigheterna till boken. Den såldes för ett par år sedan i bokhandeln, men efter två upplagor tyckte vi inte att det var värt att trycka ännu en.

Jag förstår att det inte går att skydda boken från att bli nerladdad helt och hållet, men jag kan i alla fall försöka göra det så svårt som möjligt. Vanliga människor som kanske inte är så duktiga på datorer känner bara till "spara" knappen, om inte den finns så lär de inte spara den och skicka till sina vänner utan istället skicka länken till sina vänner. Även duktiga personer på internet föredrar då att skicka länken om det är meckigt att spara ner den. Jag vill alltså göra det så svårt som möjligt.

Finns det inte något sett man kan "låsa" ett pdf dokument?
Och tillbaka till en av orginalfrågorna, hur lägger man in ett pdf dokument i en td eller div?

EmmaW skrev:

Tack igen för svar :)

Vad är bättre med att läsa det i html än i google books, det ser väl rätt enkelt och bra ut osv i google books? Förstår inte vad som skulle vara just skönare att läsa i html.

Hmm.... jo, du verkar ha lite svårt att förstå - eller om det är vi som förklarar dåligt. ;)

Det handlar inte om DIG och om DU tycker det ena eller det andra. Och ingen har sagt att det är "skönare" att läsa i html, utan att html bl.a. laddar snabbare och att textens storlek kan ändras.

EmmaW skrev:

I PDF kan faktiskt synskadade läsa också på grund av att där finns en jättebra zoom, på det sättet kan man göra bokstäverna så stora man vill.

Nej, ALLA webbläsare har inte möjligheten att zooma en pdf-fil, och som jag skrev tidigare, så kan inte ALLA webbläsare ens visa pdf. Det beror helt och hållet på användarens individuella inställningar.

Dessutom handlar det inte bara om att synskadade LÄSER texten med egna ögon, utan att deras dator klarar att omvandla den skrivna texten till talade ord. Många LYSSNAR alltså. Och om texten egentligen är en bild (som Google Books), så tvivlar jag starkt på att den texten kan omvandlas.

EmmaW skrev:

Jag håller med om att det kanske inte är lika skönt att läsa boken på internet, men att trycka den är kostsamt osv, jag vill erbjuda den gratis. Jag har själv läst flera böcker i PDF format på skärmen och det har funkat bra enligt mig, mer en vanesak kanske.

Ja, återigen: Det handlar ju inte om DIG, utan om dina besökare.

EmmaW skrev:

Jag förstår att det inte går att skydda boken från att bli nerladdad helt och hållet, men jag kan i alla fall försöka göra det så svårt som möjligt. Vanliga människor som kanske inte är så duktiga på datorer känner bara till "spara" knappen, om inte den finns så lär de inte spara den och skicka till sina vänner utan istället skicka länken till sina vänner. Även duktiga personer på internet föredrar då att skicka länken om det är meckigt att spara ner den. Jag vill alltså göra det så svårt som möjligt.

Tja... som jag skrev tidigare: Du måste välja. Du kan inte få allt du vill ha. Antingen gör du boken lättillgänglig (pdf eller html) eller så gör du den svår att spara (med t.ex. flash). Du kan inte få både och. Vad jag vet i alla fall...

EmmaW skrev:

Finns det inte något sett man kan "låsa" ett pdf dokument?

"Låsa" hur? För vad? För nedladdning? (Det har du fått svar på tidigare) För läsning? För kopiering? För att redigera?

EmmaW skrev:

Och tillbaka till en av orginalfrågorna, hur lägger man in ett pdf dokument i en td eller div?

Jag är ganska säker på att det inte går. En pdf kräver en egen "sida" såvitt jag vet. F.ö. kan du ju läsa mitt första inlägg i tråden: Även om du mot förmodan hittar ett sätt att stoppa in en pdf i en div eller td, så kommer det inte att funka hos alla. Troligen långt därifrån.

Danne V skrev:

Dessutom handlar det inte bara om att synskadade LÄSER texten med egna ögon, utan att deras dator klarar att omvandla den skrivna texten till talade ord. Många LYSSNAR alltså. Och om texten egentligen är en bild (som Google Books), så tvivlar jag starkt på att den texten kan omvandlas.

Jaha vadå så synskadade kan lyssna på HTML, alltså allt som står i HTML läses upp för personen automatiskt?

Danne V skrev:

"Låsa" hur? För vad? För nedladdning? (Det har du fått svar på tidigare) För läsning? För kopiering? För att redigera?

Låses för så mycket som möjligt, helst av allt för nerladdning. Har hört det finns något sett att låsa även om jag inte vet exakt vad det gör, försökte själv exprimentera med fick det inte att funka så bra..

Danne V skrev:

Jag är ganska säker på att det inte går. En pdf kräver en egen "sida" såvitt jag vet. F.ö. kan du ju läsa mitt första inlägg i tråden: Även om du mot förmodan hittar ett sätt att stoppa in en pdf i en div eller td, så kommer det inte att funka hos alla. Troligen långt därifrån.

Okej synd..

EmmaW skrev:

Jaha vadå så synskadade kan lyssna på HTML, alltså allt som står i HTML läses upp för personen automatiskt?

Ja. Synskadade använder hjälpmedel som läser upp texter. De klarar de flesta typer av dokument och självklart text i html. Troligen även sparade pdf:er. Men om man har en pdf inlagd i webbläsaren tror jag att det skapar problem för dom.

Såna applikationer kan sannolikt inte läsa av text som egentligen är bilder (då krävs nån slags OCR-funktion), dvs som Google Books har.

EmmaW skrev:

Låses för så mycket som möjligt, helst av allt för nerladdning. Har hört det finns något sett att låsa även om jag inte vet exakt vad det gör, försökte själv exprimentera med fick det inte att funka så bra..

Jamen.... kan dom inte ens ladda ner pdf:en så kan dom ju inte ens läsa i webbläsaren. Du förväxlar återigen "ladda ner" med att "spara på disken". Och än en gång: Det går inte att hindra folk från att spara nedladdade filer. Bara att göra det lite svårare. Men med en pdf-fil så går det knappast att göra ens det. Användaren kan enkelt välja att spara, oftast genom ett simpelt högerklick. Så GLÖM BORT DET.

Jag förstår egentligen inte vad det är du är ute efter. Du vill lägga ut boken för gratis nedladdning på nätet, dvs att vem som helst kan ladda ner den och läsa den när som helst. Men samtidigt vill du hindra dig själv från att åstadkomma samma sak, dvs att dom inte ska kunna läsa när som helst genom att kunna lagra den på den egna disken istället för på din server.

Är det så att du vill ha koll på vilka som laddar ner? Då får dom väl skicka ett mail till dig och be om boken då, eller att du automatiserar förloppet genom att t.ex. ha ett enkelt formulär som dom måste fylla i (precis som ett vanligt kontaktformulär alltså) men där "tack-sidan" man normalt får efter att skicka ett sånt mail dessutom innehåller en länk till pdf-filen.

Hoppas det löser sig. Lycka till!

Tack :)

Anledningen till att jag inte vill att man ska kunna spara den på disk: det är så att jag ska lägga ut boken på min hemsida helt gratis delvis som ett sett att locka nya användare till min sida (då vill jag inte att de ska skicka hela boken till varandra, utan bara länken till den) och delvis för att kunna ha reklam högst uppe på sidan.

EmmaW skrev:

Hur skriver jag ut en flashbok?

EmmaW skrev:

Jag förstår att det inte går att skydda boken från att bli nerladdad helt och hållet, men jag kan i alla fall försöka göra det så svårt som möjligt.

Det går inte att ha kakan och samtidigt äta den. "Min bok ska läsas av så många som möjligt men den ska vara så svår som möjligt att få tag på."

Kopieringsskydd är ett bra exempel. Köper jag nedladdningsbar musik är den kopieringsskyddad i ett format jag aldrig hört talas om. Den går bara spela med viss hårdvara och "licensnyckel". Laddar jag ned en piratkopierad mp3 så är det just ett mp3-format som funnits i 15 år som jag kan spela överallt, utan några begränsningar.

Pace skrev:

Hur skriver jag ut en flashbok?

Google books var väl inte flash, det var väl "bilder"? I vilket fall så vill jag inte att man ska kunna skriva ut..

EmmaW skrev:

I vilket fall så vill jag inte att man ska kunna skriva ut..

Varför ska någon över huvud taget läsa din bok?

Om du planerar att lägga ut en bok som du själv vill ha fullständig kontroll över föreslår jag att du inrättar en butik där det finns ett exemplar av boken som enbart får läsas av en person åt gången.

Jag förstår att du vill ha besökare till din hemsida och i förlängningen klick på annonser. Men det är gammalt tänkande vad gäller nätet. I stället bör du koncentrera dig på att arbeta med många kanaler och hänvisa till varandra. I pdf-boken (som är FRI att ladda ned, spara, skriva ut etc) kan du lägga hänvisningar och kampanjer till din hemsida, på din hemsida hänvisar du till boken, i offlinemedia hänvisar du till hemsidan och så vidare. Korshänvisningar.

Gör det enkelt för människor att skicka sina vänner till webbsidan i stället. Typ "Om du hänvisar en kompis hit får du en trisslott". Det är mer effektivt än "Nej, nej, nej! Du får inte skriva ut, skicka eller spara filen."

Gör det enkelt för användaren. Ingen jävel kommer att läsa en bok där du bestämmer hur den ska läsas.

Jag skulle till och med göra om boken till en ljudbok. På så vis kan användarna välja precis det de vill ha. Då är det heller inte svårt att få användaren att köpa något eftersom du tillhandahåller ett mervärde. Kanske print-on-demand också. Marginalkostnaden blir mindre än vid större upplagor, men om du outsourcar det helt och hållet har du i princip inte förlorat ett öre.

Kort sagt, det finns mängder med sätt att dra in pengar. Men inte i någon av de idéerna finns i föreställningen att "göra det så svårt som möjligt för användaren att använda produkten".

Det var en mycket bra idé att ha annonser och hänvisningar till min sida i själva dokumentet istället! Då gör det inte så mycket om de skriver ut eller skickar runt den till vänner.

Det här med att göra om det till ljudbok har jag funderat på. Men problemet är att det kommer bli flera timmars ljud vilket blir en grymt stor fil, kanske upp till 1 gb. Säg att 100 personer skulle läsa den, då innebär det nedladdning av 100gb. Det lär väl köra sönder uppkopplingen med ett vanligt (låg/medelpris) webbhotell?

EmmaW skrev:

Det var en mycket bra idé att ha annonser och hänvisningar till min sida i själva dokumentet istället! Då gör det inte så mycket om de skriver ut eller skickar runt den till vänner.

Precis, nu tänker du i rätt banor! Nu vill du att de ska skicka runt den till sina vänner i stället, och skriva ut den så att de kan ta med sig den till jobbet så att deras kollegor kan snappa upp webbadressen ("- Vad läser du? - Det är en bok som går att ladda ned gratis på www..."). Då exponeras ju din webbadress ännu mer. :)

Det andra steget är att ta in affiliatemarknadsföring från andra, såsom förläggare och ljudböcker. På så vis kan hemsidan bli ett nav i marknadsföringen och det finns ett konkret mervärde att hänvisa dina läsare dit. "Vill du läsa fler gratis böcker? Gå in på www..."

EmmaW skrev:

Det här med att göra om det till ljudbok har jag funderat på. Men problemet är att det kommer bli flera timmars ljud vilket blir en grymt stor fil, kanske upp till 1 gb. Säg att 100 personer skulle läsa den, då innebär det nedladdning av 100gb. Det lär väl köra sönder uppkopplingen med ett vanligt (låg/medelpris) webbhotell?

Dela upp den i bitar* och distribuera den med bittorrent. Ju fler som laddar ned, desto mindre belastas din server och snabbare går det för användaren! Lägg även in hänvisningar till din webbadress i stil med "Om du vill lyssna på del två, gå in på hemsidan.se och ladda ned".

Skulle trycket ändå bli för stort är det bara att lägga ut den på Pirate Bay med påor av avor i varje fil.

* Om du delar upp en stor ljudfil i små filer kan folk med mobiltelefoner lägga in dem där även om de har ett litet minneskort. Om du bara släpper en stor fil är det färre som kan lyssna på den. Ju fler medier, desto större spridning.

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Lite bredvid
Tack forumdeltagare för denna diskussionen!
alltid lika nyttigt att bli påmind om att det är användaren som ska stå i fokus. Och att man inte ska sitta och tjuvhålla på sina saker

Tack Emma för att du uthärdade i diskussionen - känner igen mig i ditt sätt att tänka. Även om jag nog flyttat min position mot "gamlingarnas" är det lätt att falla tillbaka i det tidigare tankesättet. Utan ditt "uthärdande" hade inte de olika aspekterna kommit upp.

Tack "gamlingar" för att ni uthärdade och skrev om och om igen både om de tekniska och strategiska aspekterna. Jag är imponerad och glad att det finns folk med massor av kunskap och erfarenhet som är villiga att dela med sig av den. Folk som inte ger sig utan lägger tid för att andra verkligen ska förstå. I handling bevisar ni verkligen det ni säger.

---
Ett förslag som även är en fråga om lämplighet
Det föreslogs att man kunde använda Piratbay för att lägga ut en talbok. Det beror väl på mottagarna men jag kan tänka mig att det finns folk som endast tänker "PIRATKOPIERING!!!" när de hör det. Vad sägs om att istället öppna ett konto på Rapidshare? Eller har de samma rykte?
Den fördel jag ser med Rapidshare är att man där kan ladda ner direkt - jag är inte säker på att alla förstår sig på bittorrent-nerladdning eller har program för det

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
160 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)