webForumDet fria alternativet

hur gör jag min meny?

4 svar · 393 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hej,

Jag vet hur jag vill göra min meny, men jag har ingen aningn om hur jag vill göra den. Jag vill:
- Att den ska se ut som bifogad bild
- Att länktexterna (Länk1, Länk2) ska vara texter och inte bilder (av anledning seo).
- Fixerad bredd

Jag gör ju lätt en div med bestämt storlek och lägger in bakgrundsbilden. Men hur gör jag sedan för att få länkar och streck rätt placerade i alla webläsningar och upplösningar?

Tack på förhand!

Mvh Erik

meny-bild.gif
voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

gör det i en list element:
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/
Kan du se exemplen på hur man gör.

Tack så mycket, klockren sida! (Även om små screen shots på varje meny hade hjälpt upp letandet)

Jag gjorde den som hette navbar, och ändrade bakgrundfärg till min bakgrundbild. Se sidan Nästa problem är att jag vill att menyn ska fylla exakt 800px i sidled och 40px i höjdled. Kan jag lösa detta med padding?

Sidled: Om jag sätter samma bakgrundbild på navcontainer ul och navcontainer il samt har 800 px width på navcontainer ul så borde jag kunna modifiera padding så att detta ser tillräckligt snyggt ut. Jag sätter padding i pixlar då jag vill att menyn ska vara statisk 800 bredd.

Höjd: Eftesom jag satte font-size till 20px, och jag vill ha totalhöjd till 40px, satte jag padding 10 px. Då verkar det dock som om jag får lite för mycet padding (vilket jag inte förstår, men om ni ser på bilden på länken så syns lite grått i underkant).

Är detta vettiga lösningar?

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

sätt line-height: 20px också så blir det nog bra ;)

Ja min skäl o da! Visste inte ens att det fanns, men det löser ju en del problem!

Postar en länk till alla andra som är ovetande om line-height :) http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_dim_line-height_pixel

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)